چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با دین داری انجام شده است. در این مطالعه که به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است 384 نفر از ساکنان شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبار پرسش نامه یک اعتبار صوری است و روش آلفای کرونباخ پایایی سوالات پرسش نامه را تایید می کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل مذکور نقش مهمی در شکل گیری باورداشتها و رفتارهای دینی مردم داشته است. مهمترین متغیرهایی که در وضعیت دینی مردم تاثیر داشته اند، رسانه های سنتی، سرمایه اجتماعی، جنسیت و وضعیت اشتغال بوده که بر پدیده دینداری تاثیر داشته اند. اما سایر متغیرها همچون پایگاه اجتماعی، بعد خانوار، سرمایه فرهنگی و وضعیت تاهل با پدیده دین داری ارتباط معناداری نداشته اند.
خلاصه ماشینی:
"اما نکته ای که در ارتباط با دین دار بودن بیشتر زنان نسبت به مردان حائز اهمیت است این است که تفاوت میزان دین داری بیشتر در ابعاد اعتقادی و احساسی بوده و بر خلاف تحقیقات قبلی تفاوت چندانی در دو بعد پیامدی و مناسکی بین دو جنس وجود نداشته است بررسی و کنکاش در مساله فوق می تواند بیانگر این حقیقت باشد که نگرش های فردی و شخصی به دین در زنان نیز افزایش یافته است.
در بعد اعتماد عمومی نتایج نشان می دهد که بین اعتماد عمومی با بعد پیامدی ،مناسکی ودینداری رابطه معناداری وجود دارد و این بدان معناست که مردم با وجود افزایش تمایل به دینداری بصورت فردی همچنان در جنبه های مناسکی و پیامدی یک شبکه ارتباطی قابل دسترس را ذخیره کردند و رفتار دینی آنها بر مبنای سلیقه کسانی است که با آنها پیوند دارند بعبارتی مردم سرمایه اجتماعیشان را حفظ می کنند و با ناهمنوایی به خطر نمی اندازند.
مساله دیگری که به محققان پیشنهاد می شود این است که با توجه به این که امروزه ما در شرایطی زندگی میکنیم که با شرایط گذشته بسیار متفاوت است و با توجه به تاثیر فزاینده ای که رسانه ها در دنیای کنونی دارند و همچنین گسترش حضور در دنیای مجازی بپذیریم دین داری افراد را نمی توانیم تنها با چند متغیر تبیین کنیم ،پس پژوهشگران باید تلاش کنند با انجام مطالعات بیشتر در این زمینه وآگاهی کامل از اوضاع و احوال اجتماعی متغیر های تاثیر گذارتر و بیشتری را در پژوهش هایشان وارد کنند که این امر به پختگی هر چه بیشتر تحقیق آنان کمک می کند ."