چکیده:
پژوهش با هدف تبیین تفاوت خودتنظیمی دانش آموزان دبیرستانی در گونه های ناهمسان خانواده بر پایه مدل فرایند و محتوای خانواده انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پس رویدادی بود. به این منظور از میان دانش آموزان پایه دوم و سوم دوره متوسطه شهر شیراز 308 (186 دختر، 122 پسر) دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاسهای فرایند و محتوای خانواده (فرم فرزندان) و راهبردهای انگیزشی یادگیری که روایی و اعتبار آن ها تاییدشده، استفاده گردید. داده های به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره تجزیه وتحلیل شد. برآیندها نشان داد که راهبردهای شناختی در گونه های سالم و غیرسالم دارای تفاوت معنی دار است. درحالی که تفاوت در خودتنظیمی برآمده از تفاوت گونه سالم با غیرسالم و از نوع مشکل دار محتوایی و مشکل دار فرایندی است. با توجه به برآیندها میتوان گفت که در گونههای ناهمسان خانواده به کارگیری خودتنظیمی در میان دانش آموزان تفاوت وجود دارد و به روانشناسان مدرسه و مشاوران توصیه می شود که این موضوع را در مشاوره با دانش آموزان موردتوجه قرار دهند.
The aim of this study was to evaluate the efficacy of family counseling using elements of cognitive-behavioral therapy (positive thinking and problem solving) on female adolescents' interpersonal relationships. The research method utilized in this research was case study. In this study، the participant was a 17 years-old female third-grade high school student who diagnosed with serious problems in interpersonal relationships. For inclusion in the study، DSM-IV criteria were used، along with clinical interview، as well as Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI)، Symptom Chechlist-90-R (SCL-90-R) and Cattle's 16 Personality Factors Questionnaire. Findings indicated the role of family in onset، maintenance، and improvement of interpersonal problems of adolescent girls. In addition، findings showed the effectiveness of combining positive thinking and problem-solving methods in improving interpersonal relationships for the participant. Results indicate that families to be consider as an important element. The results from the present study suggest that providing family counseling based on combined use of positive-thinking and problem-solving (from set of cognitive-behavioral therapy techniques) is a cost- effective intervention to improve interpersonal relationships of adolescent girls.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش شکر بيگي و ياسمي نژاد (١٣٩١) نشان داد که ميان نوجوانان پسر بزهکار و عادي ازنظر سبک هاي فرزند پروري زورگويان و سلامت عمومي تفاوت معنيداري به دست آمد بدين معني که هرقدر خانواده ها از رويکردهاي تربيتي و فرزند پروري زورگويان استفاده کنند مشکلات سلامت عمومي فرزندان آن ها بيشتر است .
بر همين بنياد هدف اصلي در اين پژوهش تبيين تفاوت خودتنظيمي فرزندان در گونه هاي ناهمسان خانواده بر پايۀ مدل بافت نگر فرايند و محتواي خانواده تعيين گرديد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شماره ٤ چون مقدار معنيداري آزمون کمتر از ٠٥/ ٠ است ، اين نتيجه حاصل ميشود که ميان خودتنظيمي دانش آموزان در گونه هاي ناهمسان خانواده تفاوت معنيداري وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٥ چون مقدار معني داري آزمون در راهبرهاي شناختي کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراين تفاوت معني دار ميان راهبردهاي شناختي دانش آموزان در گونه هاي ناهمسان خانواده مشهود است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتايج به دست آمده از جدول ٦ چون مقدار معني داري آزمون کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراين ميان راهبردهاي فراشناختي دانش آموزان در گونه هاي ناهمسان خانواده تفاوت معني دار وجود دارد.
با توجه به جدول ٦ چون مقدار معني داري آزمون کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراين ميان کوشش و چاره انديشي دانش آموزان در گونه هاي ناهمسان خانواده تفاوت معني دار وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، تبيين تفاوت خودتنظيمي دانش آموزان دبيرستاني در گونه هاي ناهمسان خانواده بر پايۀ مدل فرايند و محتواي خانواده است .