چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دو فن مثبت نگری و حل مسئله از مجموعه فنون رویکرد شناختی رفتاری بر روابط میان فردی نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش، مطالعه موردی بود. در این مطالعه، یک آزمودنی دختر 17 ساله دانش آموز کلاس سوم دبیرستان که با به کارگیری مصاحبه بالینی، ملاک های تشخیصی DSM-IV و آزمون های تشخیصی؛ پرسشنامه چند جنبه ای مینه سوتا (MMPI)، فهرست بازبینی نشانه های-90- تجدیدنظر شده (SCL-90-R) و مقیاس 16 عاملی شخصیت کتل دارای مشکلات شدیدی درزمینه روابط میان فردی تشخیص داده شد، شرکت نمود. یافته ها آشکارکننده نقش خانواده در بروز، نگهداری و نیز بهبود روابط میان فردی نوجوانان دختر بود. همچنین یافته ها نشان داد که روش ترکیبی حل مسئله و مثبت نگری در بهبود روابط میان فردی نوجوانان دختر کارآمد است. برآمدها نشان گر آن بود که خانواده به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار در روابط میان فردی نوجوانان باید در نظر گرفته شود. همچنین با توجه به اینکه بکار بستن این دو فن به جای مجموعه فنون شناختی- رفتاری در بهبود روابط میان فردی نوجوانان دختر اثربخش بود، ازاین رو پژوهش حاضر در راستای صرفهجویی در زمان و هزینه نیز می تواند به کار رود.
خلاصه ماشینی:
در اين مطالعه ، يک آزمودني دختر ١٧ ساله دانش آموز کـلاس سـوم دبيرسـتان کـه بـا بـه کـارگيري مصاحبه باليني، ملاکهاي تشخيصي DSM-IV و آزمـون هـاي تشخيصـي؛ پرسشـنامه چنـد جنبـه اي مينه سوتا (MMPI)، فهرست بـازبيني نشـانه هـاي-٩٠- تجديـدنظر شـده (R-٩٠-SCL) و مقيـاس ١٦ عاملي شخصـيت کتـل داراي مشـکلات شـديدي درزمينـۀ روابـط ميـان فـردي تشـخيص داده شـد، شرکت نمود.
يکي از روش هاي خانواده درماني براي بهبود روابط ميان فردي، خـانواده درمـاني بـه شـيوه شناختي- رفتاري است .
همچنـين ، بـه دليـل حساسـيت بـالاي دوران نوجواني و وجود عامل بسيار مهم روابط ميان فردي نوجوانان دختر در بسـتر خـانواده ، ايـن پژوهش بر آن است که تأثير روش ترکيبي مثبـت نگـري و حـل مسـئله را بـر روابـط ميـان فـردي نوجوان دختر موردبررسي قرار دهد.
علاوه بر اين ، نتايج اين پژوهش با يافته هاي خدا ياري فرد و پرند (١٣٨٥) کـه بـا اسـتفاده از روش حل مسئله ، خود بازبيني، مثبت نگري و تنش زدايي، به اين نتيجه رسيدند که اين روش هـا تأثير بسزايي بر بهبود هراس اجتماعي افراد ميگذارد، هم راستا است .
همچنين نتايج پژوهش حاضر با يافته هاي صياد، برزگر و بساک نژاد (١٣٩٠)، مبني بر تأثير شيوه شناختي- رفتاري بر کاهش حساسيت ميـان فـردي و افـزايش عمـق روابط ميان فردي و با پژوهش نداف شرق (١٣٩٢) هم سو است .
Psychological characteristics related to social problem solving in learning disabled children and their nondisabled peers.
Cognitive behavioral and attachment based family Therapy for anxious adolescents, Journal of Anxiety disorders, l19, 361-381.