Skip to main content
فهرست مقالات

خاستگاه حکومت علوی، الهی یا مردمی؟

نویسنده:

(41 صفحه - از 47 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : حکومت ،سیاسی ،خاستگاه سیاسی حکومت علوی ،امام ،حکومت علوی ،مشروعیت ،خاستگاه ،مردم ،امامت ،بیعت ،خلافت ،خاستگاه حکومت علوی ،دینی ،ولایت ،حق ،مشروعیت سیاسی حکومت علوی ،دیدگاه مشروعیت الهی حکومت علوی ،مشروعیت الهی حکومت علوی ،اهل سنت ،دیدگاه مشروعیت مردمی حکومت علوی ،اسلام ،مشروعیت سیاسی ،دیدگاه ،شیعه ،خاستگاه قانونی حکومت علوی ،پیامبر ،خاستگاه دینی حکومت علوی ،امام علی ( ع ) ،نگاه ،مشروعیت الهی

خلاصه ماشینی:

"ولی آیا بیعت مردم پس از قتل عثمان، تنها نقش کارآمدی و نفوذ تکوینی داشته یا دارای تأثیری دیگر هم بوده است؟ به نظر می رسد باید نقش دیگری هم برای بیعت مردم بپذیریم و آن اینکه اگر مردم اقبال نشان نمی دادند، همچنان که در سالهای پس از رحلت نبی اکرم(ص) نشان ندادند، آیا امیر مؤمنان حق اعمال ولایت داشت؟ و آیا برای ایشان، اعمال ولایت مشروع بود؟ و در واقع مبنای شرعی سکوت و خانه نشینی حضرت چه بود؟ آیا تنها به خاطر چشم پوشی از غصب حق خویش، در صحنه حضور نیافت و آیا احقاق حق، عملی مباح بود که از آن چشم پوشید؟ یا آنکه وظیفه شرعی و الهی او سکوت و شمشیر در غلاف کردن بود؟ آنچه به ذهن خطور می کند، آن است که امام به خوبی مشاهده می نمود؛ اعمال ولایت او و تلاش برای به چنگ آوردن حق غصب شده خود، به نابودی اسلام و هرج و مرج و بی ثباتی اساس نوبنیاد دین ختم خواهد شد و با این شرایط آیا برای امام جایز بود که برای تصدی ولایت مشروع خویش به تلاشی خونین دست زند؟ بی تردید، از نگاه فقهی و قواعد باب تزاحم که نگریسته شود، پاسخ منفی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.