Skip to main content
فهرست مقالات

همراه با پژوهشهای مرکز تحقیقات علمی (1): آیا ارتداد کیفر «حد» دارد؟ تاملی بر ماهیت کیفر ارتداد

نویسنده:

(47 صفحه - از 15 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : ارتداد ،مرتد ،کیفر ،اسلام ،کفر ،حکم ،دین ،حقوق ،فقهی ،قتل ،مجازات ،روایات ،احکام مرتد ،قرآن ،فقها ،عقیده ،کیفر مرتد ،توبه ،مجازات مرتد ،اکراه ،انکار ،حد ،شبهه ،ماهیت کیفر ارتداد ،حکم قتل مرتد ،پیامبر ،قتل مرتد ،امام ،اجتماعی ،جامعه

خلاصه ماشینی:

"مسأله اصلی در زمینه حکم مرتد که شایسته تحقیق است، آن است که آیا اسلام برای شرایط مختلف اجتماعی و فرهنگی، و در اعصار و ادوار گوناگون، و برای همه اشخاص و در همه محیطها، «حکم ثابت» و واحدی را به عنوان «حد» نسبت به مرتد «مقرر» نموده و حاکم اسلامی را موظف کرده است که فارغ از تشخیص مصلحت جامعه اسلامی، به اجرای آن بپردازد، یا در مجازات مرتدان باید به عوامل گوناگون توجه کرد و امام مسلمین مکلف است با در نظر گرفتن اوضاع فکری شخص، عوامل تأثیرگذار بر وی، پی‌آمدهای انحراف او، انگیزه‌های پدید آمدن ارتداد و بسیاری مسایل اجتماعی و فرهنگی دیگر، و با درک صحیح از وضع جامعه، سیاست و فرهنگ، نسبت به اصل مجازات، و نوع آن تصمیم‌گیری کند؟ و آیا رسول خدا، در برخورد با ارتداد از موضع «ابلاغ» و «اجرای» «حکم الهی» مرتدان را کیفر می‌داد و یا آن حضرت از موضع رهبری امت اسلامی و بر مبنای ولایت، به «جعل حکم» پرداخته و آن را به «اجرا» می‌گذاشت؟ نباید پنداشت وجود روایات متعدد از ائمه علیهم‌السلام که در آنها احکام یکسانی در باره مرتدان بیان شده است، احتمال دوم را نفی می‌کند، زیرا این روایات شرح و تفصیل حکمی است که از طرف پیامبر اکرم اعلام شده است و چنانچه اصل حکم نبوی، با توجه به برخی شواهد و قرائن، جنبه حکومتی و تعزیری داشته باشد، قهرا این روایات نیز ناظر به «شرایط همان حکم» می‌باشد و تغییری در ماهیت حکم به وجود نمی‌آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.