Skip to main content
فهرست مقالات

به بهانه 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت: خط اعتدال در نهضت مشروطیت ایران

نویسنده:

(9 صفحه - از 143 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : مشروطیت، نهضت مشروطیت ایران، عبدالرحیم طالبوف، طالبوف، نائینی، خط اعتدال در نهضت مشروطیت، دینی، مشروطه، اسلامی، سیاسی، ایران، اجتماعی، اندیشه، میرزا عبدالرحیم طالبوف، روشنفکران، تحول، میرزای نائینی، عالمان دین در نهضت مشروطیت، اندیشه سیاسی، اصلاح، انقلاب، مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت، کتاب، عبدالرحیم طالبوف وجود، خلقت، آیت‌الله نائینی، رهبری عالمان دین در نهضت، ملا عبدالرحیم طالبوف، انسان، قانون

خلاصه ماشینی: "در یک نگاه عذر و مستند کافی برای تصویری اسلام‌گرا از شخصیت مطرح دوره مشروطه، عبدالرحیم طالبوف وجود ندارد، به‌ویژه اگر عمده مستند، نوشته‌های کسی چون فریدون آدمیت باشد و از این‌رو نمی‌توان طالبوف را قرین فقیهی والامقام چون آیت‌الله‌ نائینی، در جبهه اسلام‌گرایان قرار داد، اما از منظری دیگر که کاملا نیز مهم و راهگشاست، توجه به شخصیتهایی است که دیگران سعی دارند گاه با تحریف و یا حذف برخی از ابعاد زندگی و شخصیت‌شان، آنان را مال خود کنند. به هر حال، مقایسه آرای این دو دانشمند و متفکر مسلمان (نائینی و طالبوف) در نهضت مشروطیت، آدمی را به عمق مفاهیم زمان و خواسته اصلی رهبران، آگاه می‌سازد، و ایجاب می‌نماید که با ترسیم خطوط فکری آنها، تصویر روشنی از خط «اعتدال» اسلام‌گرای رهبران مشروطه، ارائه شود که خود، الگویی برای رهبریت فکری نسلهای بعدی و خوانندگان آثار صدر مشروطیت ایران خواهد بود. رهبری عالمان دین در نهضت مشروطیت سنت فلسفه عقلی در فرهنگ خاص اسلامی ـ ایرانی، اصل اجتهاد در نظام شیعی، و بنیاد عرفان از منابع تفکر ایرانی، سه عاملی بودند که هر کدام ذاتا می‌توانست حاملان این اندیشه و روش را در تحولات عصری، پیشگام سازد و در اوضاع خاص تاریخی، تجدد و تحول‌پذیر نماید و اهل حکمت و عرفان را در درک روح زمان و عناصر تحول تیزهوش کند. اگر عالمان دینی که ادعای رهبریت جامعه اسلامی را دارند، یا باید خود زمام فکری نهضت را به دست بگیرند و یا از ادعای خود، صرف نظر نمایند، و گرنه، دیگران (و بیشتر اندیشمندان لائیک) این مهم را انجام خواهند داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.