خلاصه ماشینی:
"رسول خدا در ساختار الهی حکومت خویش به این نکته توجه داشتند؛ چنان وقتی پیامبر برای استقبال علی(ع) بیرون رفت، از مسلمانان پرسید: فرمانده خود را چگونه یافتید؟ گفتند: بسیار خوب جز آنکه در نماز جماعت بعد از سوره حمد، قل هوالله احد را میخواند!
» (68) رسول خدا در سازماندهی خویش نهایتا خود را مسؤول میدانست و به معاذ بن جبل این مهم را تفهیم کردند: «و اعتذر إلی أهل عملک من کل أمر خشیت أن یقع إلیک منه عیب یعذرونک؛ از رفتار کارگزارانت در هر مورد که ممکن است بدان سبب به تو عیبی وارد شود، عذر و دلیلی بیاور تا مردم عذر تو را بپذیرند».
بنابراین سازمان حکومتی و ساختار سیاسی رسول خدا(ص) رعایت کننده اصول سازماندهی بوده است و تفویض اختیار رابا تمام ابعادش بعد از تقسیم کار بخوبی ملاحظه فرمود تا نشان دهد ساختاری اصولی داشته است.
» (76) این آیه گرچه مطلق است، ولی به طریق اولی انطباق با مسؤولان اداری و سایر مسؤولین ساختار اسلامی را دارد که تا رسول و اولی الامر به عنوان افراد بالا دست هستند، به آنها مراجعه کنید و از آنان اطاعت نمایید و غیر تشکیلاتی کار نکنید و شایعه پراکنی ننمایید.
از پیامبر اکرم فرمایشهایی نقل شده که ناظر بر اصل سلسله مراتب است: «من أطاعنی فقد أطاعالله و من عصانی فقد عصیالله و من أطاع أمیری فقد أطاعنی و من عصی أمیری فقد عصانی» (77) یا: «علی المرء السمع و الطاعة فیما أحب و أکره إلا أن یؤمر بمعصیة فإن أمر بمعصیة فلا سمع و لا طاعة؛ هر فردی باید از بالا دست اطاعت کند، چه مطابق میل او باشد چه نباشد، مگر به معصیت امر شود که نباید اطاعت کند."