Skip to main content
فهرست مقالات

قیام امام حسین (ع) از منظر تکلیف دینی

نویسنده:

(31 صفحه - از 189 تا 219)

کلید واژه های ماشینی : امام، خلافت، قیام امام حسین، قیام، امام حسین ( ع )، بیعت، خدا، دین، معاویه، رسول خدا، حکومت، پیامبر، وظیفه، اسلام، مردم، مرگ، اعلام وظیفه قیام علیه حکومت، امام علی ( ع )، بیعت خدا و رسول بیعت، مدینه، رسول خدا ( ص )، پیامبر ( ص )، یزید بن معاویه، یزید بیعت، جامعه، حاکم، احکام، اقدام، اعلام، خلیفه رسول خدا و امام

خلاصه ماشینی: "این جریان ابتدا فقط رهبری نظام را از دست شخص صاحب صلاحیت و منصوب شده از طرف خدا و پیامبر(ص) ـ که همه امت با او بیعت کرده بودند ـ خارج کرد ولی در بقیه مسائل به خصوص مسائل ظاهری و سطحی همان روش پیامبر را ادامه داد و کم کم استحاله دامن گستراند به طوری که بعد از سی سال از وفات پیامبر(ص) همان ملوکیت و سلطنت مطلقه و استبدادی قبل از رسالت، دوباره شکل گرفت و همان مناسبات جاهلی و طاغوتی تحت عنوان اسلام بر جامعه حاکم شد و حتی احکام عبادی نیز مورد تحریف قرار گرفت به طوری که در زمان امام سجاد(ع) دوران حکومت مروانیان از بنی‌امیه ـ حتی بنی‌هاشم کیفیت صحیح نماز و حج را نمی‌دانستند. امام به تکالیف مذکور توجه تام داشت و بعد از شهادت برادرش امام حسن(ع) تا هنگام مرگ معاویه در حد توان به انجام آنها همت گمارده بود و معلوم بود که به هیچ وجه شانه از زیر بار وظیفه خالی نمی‌کند و همین مطلب حکومت را وا می‌داشت که به هر صورت شده امام را از سر راه بردارد زیرا تنها مانع جدی حکومت و کامرانی یزید، وجود امام حسین(ع) و اقدامات روشنگرانه آن حضرت بود و لذا یزید به عاملش در مدینه و سپس به عاملش در مکه و در آخر به عبیدالله دستور داده بود که یا از امام بیعت همراه با تسلیم بگیرد یا او را از پای درآورد و هیچ راه دیگری وجود نداشت و امام هم می‌دانست که حکومت یزید نمی‌تواند وجود هدایتگر و روشنایی بخش و بیدادگر ایشان را تحمل کند و حتما او را خواهند کشت و این مطلب را بارها در ملاقات باافراد مختلف اعلام کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.