Skip to main content
فهرست مقالات

ازمیان نامه ها

(10 صفحه - از 287 تا 296)

خلاصه ماشینی:

"حقیر باید عرض کنم از سه برداشت فوق که از جمله ذکرشده استفاده می شود، دو برداشت اول کاملا باطل است و بطلان آنها در نزد اهل حدیث از مسلمات می باشد؛ چراکه بسیاری از روایات وجود دارد که در زمان ائمه و از زبان ایشان نقل شده و خود آن بزرگواران صریحا آنها را نادرست و جعلی معرفی نموده اند؛ مصادیق این مورد در میان احادیث فقهی و تاریخی آن چنان زیاد است که نیازی به ذکر مثال نمی بینم؛ و از طرف دیگر، در میان راویان قبل از سال 260هجری و از اصحاب ائمه طاهرین کسانی را می شناسیم که نه تنها از خطا و اشتباه مصون نبوده اند، بلکه ائمه طاهرین علیهم السلام آنها را به صراحت جاعل و کذاب معرفی کرده اند؛ مانند مغیرةبن سعید که امام صادق(ع) وی را به دلیل جعل حدیث و دستکاری در احادیث امام باقر(ع) لعن فرمود، و مانند مختار ثقفی که به تصریح امام صادق(ع) سخنان دروغی را از امام سجاد منتشر می نمود و…. بنابراین باید توجه شود که شیخ حر عاملی در ص96ـ104 بدانگونه که مؤلف مقاله فرموده اند، در صدد اقامه دلیل برای اثبات صحت مآخذ وسائل الشیعه نمی باشد، و حتما خوانندگان گرامی توجه دارند که اثبات صحت یک کتاب در زمان شیخ حر عاملی ـ که صنعت نشر رواج نداشته و اثبات انتساب کتابها به مؤلفشان به وسیله اجازات و قرائات و غیره بوده است ـ با اثبات صحت احادیث موجود در آن کتابها، دو امر جدا از هم بوده است؛ به عنوان مثال، یکبار درباره صحت انتساب نهج البلاغه به سیدرضی بحث می شده، و یکبار درباره اینکه آیا فلان نسخه ای که اکنون در دست من است همان نهج البلاغه سیدرضی است؟ و یکبار هم درباره صحت و اعتبار فلان خطبه یا نامه نهج البلاغه بحث می شده است؛ و بر اهل فن پوشیده نیست که بحث درباره هریک از اینها لازم بوده و ثبوت یکی از آنها الزاما اثبات کننده دیگری نبوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.