Skip to main content
فهرست مقالات

اختلاط و انفکاک در محیط های اجتماعی زنانه و مردانه، از مبانی اسلام تا فمنیسم پست مدرن

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 153 تا 176)

کلیدواژه ها :

اسلام ،امنیت ،عفاف ،زن ،مرد ،فمنیسم ،مبانی فلسفی ،فمنیسم پست مدرن

کلید واژه های ماشینی : زن، مرد، اختلاط، اختلاط محیط‌های مردانه و زنانه، اسلام، فمنیسم، اجتماعی، خاستگاه‌های فلسفی، محیط‌های، فمنیست‌های

فمنیسم جریان واحدی نیست، بلکه به نسبت خاستگاه‌های فلسفی متفاوت، به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. فمنیست‌های پست مدرن بر اساس رویکرد فلسفی خاصی که به هویت زن و مرد دارند، برای این دو جنس، ذهن، زبان، دانش، جهان و جهان‌بینی متفاوتی قایلند. بر همین اساس، معتقدند تفکیک محیط‌های زنانه و مردانه سبب پیشرفت زنان خواهد شد؛ ولی نظریه اخلاقی اسلام درباره عدم اختلاط محیط‌های مردانه و زنانه دارای مبانی و خاستگاه‌هایی متفاوت است. در مبانی دینی اسلامی، امنیت و عفاف و مشارکت مردان و زنان در عین رعایت حریم محیط‌ها، دارای بنیادهای فلسفی خاصی است. نوشتار حاضر این نظریه را در تطابق مبانی اسلام و فمنیسم فرامدرن (جدید) به چالش می‌کشاند.

خلاصه ماشینی: "خاستگاه‌های فلسفی نظریه از دیدگاه فمنیست‌های فرامدرن نظریه اجتماعی فرامدرن فمنیستی، اولویت و ضرورت انفکاک محیط‌های زنانه از مردانه را مستقیما از این مقدمه نتیجه می‌گیرد که ذهن، زبان، فرهنگ، دانش‌ها و جهان‌بینی‌های زنانه و مردانه با هم تفاوت کامل دارند؛ آن‌گونه که گویا زن برای خود، جهانی دارد و برای مرد نیز باید جهانی کاملا متمایز با جهان زن در نظر گرفت. آن دسته از فمنیست‌ها که برای دامن زدن به تساوی و برابری حقوق زن و مرد به پایه‌های زیستی و رفتارشناسی اجتماعی تأکید می‌کنند، لاجرم از نظر فلسفی با نوعی از اصالت انسان که منشأ روح انسانی را از خداوند می‌داند، مخالفند و تمایز انسان از حیوان را جز تحت تأثیر جهشی ناگهانی در سلسله تکامل چیز دیگری نمی‌دانند؛ زیرا اگر کسی به تمایز جوهری و حقیقی بین انسان و حیوان قایل باشد، هرگز نباید پایه‌های زیستی و الگوهای زندگی اجتماعی را مستمسک اثبات و حتی تأیید بعضی از الگوهای رفتاری در جوامع انسانی قرار دهد. در مبانی فلسفی فکر اسلامی، در تعریف «نفس» آمده است: نفس، جوهری است که در ذات مجرد ولی در فعل خود محتاج به ماده است؛ یعنی نفس نه مذکر است و نه مؤنث، ولی برای حضور در حیات طبیعی و مادی خود در نشئه حس احتیاج به جسم مادی دارد که این جسم یا مؤنث است یا مذکر؛ بنابراین چرا نباید انتظار داشت که دین اسلام که وحی خالق بشر است، در قوانین اجتماعی غیرمرتبط با حوزه‌های مستقیم نقش‌های جنسیتی گاهی در حوزه‌هایی که به صورت غیرمستقیم به زنانگی و مردانگی مربوط است نیز تفاوت‌های ظریف و لطیفی را قایل شود؟ متفکران اسلامی در حوزه فکر فلسفی به حرکت جوهری اعتقاد دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.