Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه علمی

مصاحبه شونده:

ISC (16 صفحه - از 7 تا 22)

نگارنده کتاب پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران معتقد است: تفاضل آنچه مسلمانان در قرن‌های دوم و سوم هجری از غرب گرفتند با آنچه پس از قرون وسطا تحویل دادند، آن‌قدر زیاد است که می‌توان از «تمدن اسلامی» نام برد. شیعیان در این تمدن سهم مهمی داشتند. محتوای کتاب‌های اعیان الشیعه مرحوم سید محسن امین، الذریعه الی تصانیف الشیعه مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی، مجالس المؤمنین مرحوم قاضی نورالله شوشتری و تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام مرحوم سید حسن صدر نمایانگر نقش شیعیان در تمدن اسلامی هستند.

خلاصه ماشینی:

"خانمحمدی: لطفا پیش از شروع بحث، در یک تعریف مفهومی بفرمایید تمدن چیست؟ تمدن اسلامی کدام است؟ تمدن شیعی به چه گفته می‌شود؟ و اصولا آیا اصطلاح «تمدن شیعی» هم داریم؟ در تمدن اسلامی، نقش شیعیان تا چه حد بوده است؟ ولایتی: در مورد «تمدن»، برداشت‌ها و نظرات متفاوتی از این کلمه وجود دارد، و اینکه به چه چیزی «تمدن» می‌گویند و به چه چیزی «فرهنگ»، مرز بین تمدن و فرهنگ چیست و آیا این‌ها از همدیگر قابل تفکیک هستند یا نیستند، تعاریف گوناگونی ارائه شده‌اند. بسیاری از اوقات این دو مرز مشترک دارند، اما می‌توان گفت: هر گاه یک هویت مشخص مادی را، که آن را از دیگری متمایز می‌کند، در نظر بگیریم، در حقیقت، اگر یک تمدن شخصیت و هویت ممتازی نسبت به تمدن مجاور خود داشته باشد و آن وقت بتواند پایه‌های یک اجتماع مستقل و پیشرفته را بریزد؛ اجتماعی که اسمش را «ملت» یا «قوم» بگذاریم ـ که البته تفاوت بین این‌ها زیاد است ـ می‌توانیم بگوییم تمدن شکل گرفته است. اگر بخواهیم ببینیم قومی که متحول شدند، عامل مؤثر در تحولشان چه بوده است، باید نگاه کنیم، ببینیم که قبلش چه بودند، بعد چه شدند؛ چه چیزی از درون یا بیرون بر آن‌ها اثر گذاشت، بخصوص وقتی می‌بینیم که آنچه در بین این ملل بروز کرده، مشترک است؛ یعنی ـ مثلا ـ اگر طبیبی در ایران بوده، هم‌عرض او طبیبی هم در مصر بوده، یکی هم در اندولس بوده، معنایش آن است یک مرتبه در همه آن مناطق، علم طبابت رشد کرده و به همین قیاس، رشد نجوم و ریاضی و غیر این‌ها را می‌توان مثال زد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.