چکیده:
مزاحمت های خیابانی به عنوان آزارهایی مبتنی بر جنسیت، از مشکلات اساسی زنان برای حضور در فضاهای عمومی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل اجتماعی عوامل موثر بر میزان مورد مزاحمت خیابانی قرار گرفتن زنان و دختران، ضمن بررسی میزان و انواع مزاحمت های خیابانی می باشد. بدین منظور از میان تمامی دانشجویان دختر دانشگاه مازندران شاغل به تحصیل در پردیس این دانشگاه، نمونه ای با حجم 362 نفر با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. نمونه گیری در این پژوهش، به شیوه تصادفی طبقه بندی شده متناسب انجام گرفته است و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است. چهارچوب به کار رفته در این پژوهش نظریه های فمنیستی، جامعه پذیری جنسیتی و یادگیری اجتماعی بوده است. یافته های این تحقیق حاکی از این است که تنها 2.6 درصد پاسخگویان، در یک سال گذشته، هیچ وقت مورد مزاحمت قرار نگرفته اند؛ و در مجموع 70.6 درصد پاسخگویان از روزی چندین بار تا ماهی یک بار مورد این مزاحمت ها قرار گرفته اند. نتایج تحلیلی این پژوهش نیز نشان می دهد که پذیرش کلیشه های نقش جنسیتی بر میزان مورد مزاحمت قرار گرفتن تاثیر منفی دارد، اما پذیرش ارزش های مردسالاری و یادگیری اجتماعی، هیچ یک بر میزان مورد مزاحمت قرار گرفتن موثر نیستند. همچنین سطح دینداری بر پذیرش کلیشه های نقش جنسیتی و پذیرش ارزش های مردسالاری موثر است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- مشخصات روششناسانه تحقیقات در زمینه قانونگریزی در رانندگی نام محقق حوزه مطالعات روش تحقیق تعداد فرضیه حجم نمونه شیوه نمونهگیری ابزار جمعآوری اطلاعات عوامل مؤثر بر قانونگریزی رحمانی، عباسی، 1385 علل تصادفات جادهای پیمایش 10 389 نمونهگیری تصادفی پرسشنامه تحصیلات، خودتنظیمی، رضایت عمومی، تحصیلات صفارزاده، خلیلی، پاک گوهر 1388 نقش عامل انسانی درتصادفات جادهای توصیفی - تحلیلی -- 343هزار نمونهگیری خود انتخابی کتابخانهای تحصیلات، بیتوجهی، مصرف الکل و مواد مخدر، خستگی اسمعیلی 1389 تخلفات رانندگی توصیفی -همبستگی 3 380 نمونهگیری تصادفی هدفمند پرسشنامه، مصاحبه سطح رفاه اقتصادی حقشناس 1389 ویژگی شخصیتی و رفتار رانندگان پیمایش -- 537 نمونهگیری هدفمند پرسشنامه سن، سالهای تجربه رانندگی، برونگرایی موسوی، حبیبیان، 1390 اخلاق ترافیک شهروندی پیمایش 7 215 نمونهگیری تصادفی هدفمند پرسشنامه جنسیت، تحصیلات، ناکارامدی قوانین، بیعدالتی اجتماعی بهروان،1390 رفتاررانندگی پرخطر پیمایش 3 376 تصادفی سیستماتیک پرسشنامه سرعت، هویت ملی-دینی، سابقه رانندگی، سواد، تجربه رانندگی احمدی و همکاران 1390 جنسیت و تخلف رانندگی پیمایش 4 389 نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای پرسشنامه جنسیت عباسزاده و همکاران 1391 میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی پیمایش 4 400 نمونهگیری تصادف ساده پرسشنامه آگاهی از قوانین، خطر جریمه حافظی 1391 قانونگریزی در رانندگی پیمایش - 200 نمونهگیری تصادف ساده پرسشنامه فردگرایی جامعه و مسؤولان، کنترل اجتماعی سروری و همکاران 1391 تخلفات رانندگی پیمایش - 801 تصادفی هدفمند و سهمیهای پرسشنامه رضایت از قوانین، درآمد، جریمه خرمدل و همکاران 1392 تخلفات رانندگی توصیفی - همبستگی -- 130 نمونهگیری هدفمند پرسشنامه تحصیلات، نوع خودرو، سن، مدت رانندگی سعیدی و همکاران 1392 تصادفات درون شهری پیمایش - 368 نمونهگیری تصادفی پرسشنامه سابقه گواهی نامه، حالت روحی، اعتقاد به قانون، پایگاه اجتماعی مشکینی و همکاران 1392 تصادفات درون شهری توصیفی - تحلیلی -- 390 تصادفی هدفمند کتابخانهای و میدانی عدم رعایت حق تقدم، بیتوجهی به جلو، عدم نصب علائم هشدار دهنده، شرایط جوی- محیطی میرفردی و همکاران، 1393 سرمایه اجتماعی و تخلف رانندگی پیمایش 4 367 تصادفی چند مرحلهای پرسشنامه اعتماد اجتماعی، همیاری اجتماعی، حمایت اجتماعی، اطلاعات و ارتباطات چارچوب نظری در این تحقیق از نظریه پیوند اجتماعی هیرشی و نظریه تلفیقی او با گاتفردسان و نظریه بازدارندگی 1 رکلس استفاده شده است."