Skip to main content
فهرست مقالات

عالمان شیعه

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 111 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : امام حسن عسکری علیه‌السلام، اصحاب امام حسن عسکری علیه‌السلام، عصر امام حسن عسکری علیه‌السلام، امام، بغداد، قم، وکیل امام حسن عسکری علیه‌السلام، حدیث، طوسی، حسن، امام هادی علیه‌السلام، امام عسکری علیه‌السلام، کوفه، تاریخ، ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، علمی، حسن بن هبة‌الله بن عساکر، امام عصر ( عج )، استادان، امام هادی و عسکری، رجال، بیروت، امام حسن عسکری و امام، احادیث امام هادی علیه‌السلام، وکیل امام عصر، کتاب، امام رضا علیه‌السلام، عصر امام هادی علیه‌السلام، حسن عسکری و امام هادی، عالمان شیعه

هدف این مقاله آشنایی اجمالی مخاطبان گرامی با شرح حال و چگونگی حیات علمی «عالمان شیعه» است. از این‌رو، بخش پژوهش مؤسسه شیعه‌شناسی در هر شماره، تعدادی از بزرگان شیعه را معرفی می‌نماید. در این قسمت، تعدادی از عالمان شیعه به اختصار معرفی می‌شوند.

خلاصه ماشینی: "¯ احمد بن ابراهیم بن اسماعیل بن داود بن حمدون بغدادی (حدود 185ـحدود255 ق) ابوعبدالله، ادیب، لغت‌شناس، نسب‌شناس و محدث شیعی، مشهور به «کاتب»، با اینکه مدت زیادی با متوکل عباسی (حکومت: 232 ـ 247 ق) پیوستگی داشت و به همین دلیل، لقب «ندیم» گرفت، اما گزارش نجاشی حاکی از آن است که وی از اصحاب ویژه امام عسکری علیه‌السلام بوده و پیش از آن نیز با امام هادی علیه‌السلام رابطه نزدیکی داشته است. (1) ¯ محمد بن ابراهیم بن مهزیار اهوازی (؟ ـ حدود 280 ق) وی مشهور به «مهزیاری» بود که کنیه‌اش در منابع ذکر نشده، محدث مورد اعتماد شیعی و وکیل امام حسن عسکری علیه‌السلام بود، در اوایل سده سوم در اهواز چشم به جهان گشود و ______________________________ تاریخ وفاتش حدود 280 ه است؛ زیرا از گزارشی که شاگرد او، محمد بن حمویه رازی، در سال 280 ه مبنی بر اثبات نیابت نایب دوم نقل کرده، برمی‌آید که وی در این تاریخ وفات یافته است. (1) ¯ محمد بن احمد بن نعیم بن شاذان نیشابوری (؟ ـ حدود 290 ق) ابوعبدالله، مشهور به «ابوعبدالله شاذانی»، فقیه، محدث و از اصحاب امام حسن عسکری علیه‌السلام ، تاریخ تولد و وفاتش معلوم نیست، اما سابقه علمی او گواه آن است که وی در دهه‌های پایانی سده سوم، زندگی را به انجام رسانده است؛ زیرا برخی از شاگردان او در تاریخ 328 ه وفات یافته‌اند و این مطلب با توجه به اینکه شیخ کلینی (م 329 ق) با یک واسطه از او نقل حدیث می‌کند، نشانگر آن است که وی سده چهارم را درک نکرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.