چکیده:
استفاده از کپی کت ها به نحوه فزاینده ای در بازار جهانی امروزی در حال رواج می باشند گاهی شباهت بین کپی کت ها و برندهای اصلی آن قدر زیاد است که منجر به سردرگمی مصرف کنندگان می شوند. کپی کت ها سعی می کنند برای بدست آوردن مقبولیت و پذیرش مصرف کنندگان از پوشش تجاری یک برند رهبر تقلید کنند. این پژوهش با هدف بررسی نقش طرز فکر افراد بر استراتژی های کپی کت انجام شد.جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه شهروند شهر خرم آباد بوده است که با توجه به نامحدود بودن جامعه تعداد نمونه انتخابی 276 نفر انتخاب شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای روش نمونه گیری استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برای تحلیل و بررسی فرضیات از آزمون نسبت استفاده و نتایج .نشان دهنده این بود که افراد رابطه گرا کپی کت مبتنی بر زمینه و افراد ویژگی گرا کپی کت مبتنی بر ویژگی را بیشتر به برند رهبر می دانند
خلاصه ماشینی:
"در زیر پیشنهادهایی برای صاحبان کپیکت داده شده است: بهتر است که صاحبان کپیکتها، آن جنبههایی از بستهبندی برند اصلی را تقلید کنند که کمتر مشخص و محسوس هستند تا سود بیشتری را بهدست بیاورند.
همه فروشندگان از اهمیت جذب و حفظ مشتری آگاهاند، بنابراین فروشندگان میتوانند با توجه بیشتر به کپیکت مبتنی بر زمینه، راه خرید بیشتر مشتریان داروخانهها را فراهم کنند، چونکه مشتریان کپیکت مبتنی بر ویژگی را نوعی تقلید آگاهانه از برند رهبر میدانند و آن را نوعی فریب میدانند.
An investigation of factors contributing to consumer brand confusion.
The effects of brand name similarity on brand source confusion: Implications for trademark infringement.
Journal of Public Policy & Marketing, 11.
Consumer "Confusion" of origin and brand similarity perceptions.
Consumer confusion trademark infringement.
looking more or less alike :Determinants of perceived visual similarity between copycat and leading brands , journal of Business Research ,1121-1128.
Preference reversal for copy cat brand: uncertainty makes imitation feel good, journal of economic psychology (37), 54-64.
Journal of Consumer Psychology, 14(1,2): 21-27."