چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر و مقایسة سه روش مختلف آموزش مشاهده ای بر اکتساب و یادداری مهارت بالانس ژیمناستیک بود. روش تحقیق، نیمه تجربی است. 51 دانشجوی پسر مبتدی با میانگین سنی 18 تا 24 سال انتخاب، و به روش تصادفی ساده در 3 گروه: 1) گروه مشاهدة مدل زنده 2) گروه مشاهدة مدل انیمیشن و 3) گروه ترکیبی مشاهدة مدل زنده و انیمیشن قرار گرفتند. علاوه بر مشاهدة مدل، آموزش های کلامی نیز هم زمان به آزمودنی های هر سه گروه ارائه می شد. آموزش مختص به هر یک از گروه ها به مدت سه هفته و هر هفته سه جلسه انجام شد. بعد از هر جلسه آموزش، همة آزمودنی ها به طور یکسان 10 بار مهارت بالانس را اجرا کردند. بعد از آخرین جلسة تمرین، آزمون اکتساب و 48 ساعت بعد آزمون یادداری به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح a=0/05 انجام شد. نتایج طرح اندازه گیری مکرر نشان داد که هر سه روش آموزشی به طور معنی داری سبب بهبود اجرای مهارت در مراحل اکتساب و یادداری می شود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه تفاوتی معنی دار میان سه گروه در مراحل اکتساب و یادداری نشان داد به طوری که آزمودنی های گروه سوم (ترکیب مشاهدة مدل زنده و انیمیشن) در آزمون اکتساب و یادداری به طور معنی داری بهتر از گروه اول(مشاهدة مدل زنده) و دوم (مشاهده مدل انیمیشن) عمل کردند. اما بین اجرای آزمودنی های گروه های اول و دوم تفاوتی معنی دار یافت نشد. با توجه به نتایج تحقیق به مربیان و معلمان ورزشی پیشنهاد می شود که هنگام آموزش مهارت های حرکتی، از ترکیب مشاهدة مدل زنده و انیمیشن استفاده کنند که منجر به یادگیری بهتری برای اجرای مهارت می شود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون پیگیری به روش LSD برای بررسی جایگاه تفاوتهای درونگروهی در هر سه روش آموزشی گروه ها عامل i عامل j تفاوت میانگین ها j-i خطایاستاندارد سطح معنی داری شاهدة دل زند پیش آزمون پس آزمون 3/89 0/20 * 0/001 م م ه پیش آزمون یادداری 2/26 0/24 * 0/001 مشاهدة مدل پیش آزمون پس آزمون 3/58 0/19 * 0/001 انیمیشن پیش آزمون یادداری 2/51 0/22 * 0/001 ترکیب مشاهدة مدل پیش آزمون پس آزمون 5/58 0/29 * 0/001 زنده و انیمیشن پیش آزمون یادداری 3/69 0/31 * 0/001 همان طور که در جدول ٣ مشاهده می شود در هر سه گروه آموزشی ، بین اجرای آزمودنی هـا در مرحلة پیش آزمون با مرحلة پس آزمون و یادداری تفاوت وجود دارد به طوری کـه هـر سـه روش آموزشی پیشرفتی معنی دار (٠٠٥=α) را در اجرای مهارت بالانس نشان دادند.
نتایج آزمون پیگیری به روش توکی برای بررسی جایگاه تفاوت بین گروهها در مرحلة یادداری حد بالا حد پایین سطح معنی داری خطایاستاندارد j-i j i 1/17 -0/66 0/78 0/38 0/25 مشاهدة مدل انیمیشن مشاهدة مدل 2/32 0/53 * 0/001 0/36 1/42 ترکیب مشاهدة مدلزنده و انیمیشن زنده 2/18 0/27 * 0/008 0/37 1/17 ترکیب مشاهدة مدلزنده و انیمیشن مشاهدة مدل انیمیشن همان طور که در جدول ٥ مشاهده می شود نتایج آزمون پی گیـری TUKY نشـان داد کـه بـین میانگین امتیازات اجرای مهارت بالانس آزمودنی های گروه اول (مشاهدة مدل زنده ) و گروه دوم (مشاهدة مدل انیمیشن ) تفاوتی معنی دار یافت نشد، اما بین امتیازات آزمودنی های گـروه اول و دوم با گروه سوم (ترکیب مشاهدة مدل زنده و انیمیشن ) تفاوتی معنی دار یافت شد."