Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم شفاعت در اندیشه شیعی

نویسنده:

(26 صفحه - از 163 تا 188)

کلیدواژه ها : شفاعت ،امید ،اندیشه شیعی ،واسطه‌گری ،تجری ،عوام‌فریبی ،اهلسنت

کلید واژه های ماشینی : شفاعت ،خدا ،گنهکاران ،خداوند ،قرآن ،پیامبر ،شرک ،گناه ،اسلامی ،ایمان ،حق ،پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،تفسیر ،شفاعت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،اولی‌ای خدا ،تفسیرهای غلط از شفاعت ،مغفرت ،غلط ،امام ،اعتقاد به شفاعت ،شفاعت اولی‌ای خدا ،پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،شفیع ،مردگان ،اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حق شفاعت ،خدا به گنهکارانی ،پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حق ،اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در حق افراد ،درخواست شفاعت

شفاعت، کمک اولیای خدا به گنهکارانی است که پیوند ایمانی خود را با خداوند قطع نکرده‌اند. برخلاف نظر عده‌ای، اعتقاد به شفاعت نه تنها مایه جرأت و سرسختی در مقابل خدا نیست؛ بلکه پدیدآورنده امید در دل گنهکاران و مایه بازگشت آنان به سوی خداوند و دست برداشتن از عصیان است. اعتقاد به شفاعت در صورتی می‌تواند مؤثر و سازنده باشد که دور از هر نوع عوام‌فریبی تفسیر شود؛ زیرا گاهی تفسیرهای غلط از شفاعت، افراد را از درک حقیقت شفاعت بازمی‌دارد. در اندیشه شیعی، افرادی می‌توانند شفاعت کنند که از خداوند اجازه آن را داشته باشند. متأسفانه این مسئله اصیل اسلامی با برخی پیرایه‌های غلط همراه شده است. در مقاله حاضر، سعی شده است با استفاده از نظرات دانشمندان شیعی، معنای صحیحی از شفاعت ارائه شود.

خلاصه ماشینی:

"اگر حقیقت شفاعت، درست مورد بررسی قرار گیرد خواهیم دید که اعتقاد به شفاعت نه تنها مایه جرأت و سرسختی در مقابل خداوند نیست؛ بلکه سبب می‌شود گروهی، به امید این‌که راه بازگشت به سوی خدا به روی آنان باز است، بتوانند به وسیله اولیای خدا آمرزش الهی را نسبت به گذشته جلب کنند و از عصیان دست بردارند و به سوی حق بازگردند. همان‌طور که گفته شد، موضوع شفاعت، فی الجمله ثابت و مسلم است ولی به طورکلی و مطلق بعدا خواهیم دید که قرآن و اخبار نیز بیش از این دلالت ندارند، بلکه اگر در خود معنای شفاعت دقت کنیم نیز مطلب روشن خواهد شد، چه این‌که همان‌طور که دانستیم، شفاعت یک نوع وساطت در سببیت و تأثیر است و ناگفته پیداست که سببیت مطلقه معنا ندارد؛ زیرا هر سببی اقتضای سببیت معلومی را دارد و هر مسببی از اسباب خاصی ناشی می‌شود و الا چنان‌که هر چیز سبب هر چیز و هر چیز مسبب از هر چیز باشد سببیت به طور کلی از میان خواهد رفت ولی غفلت بعضی از این مطلب باعث شده که اشکالاتی بر مسئله شفاعت کرده و به اتکای آنها و بدون توجه به آیات قرآن، حقیقت قرآنی را انکار نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.