چکیده:
زمینه: به دلیل اینکه کسب وکار دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است، توجه به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب و کار ضروری است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب وکار در پنج استان کشور در میان بنگاه های بخش کشاورزی اجرا شد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران بنگاه های پنج استان کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد بود که از میان آنها 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه گردآوری شدند و برای تجزیه تحلیل آنها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون کروسکال والیس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 4/ 65 درصد از بنگاه ها دارای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی پایین تر از میانگین (33/ 4) بودند. همچنین، وضعیت اخلاق کسب وکار در میان 52 درصد از بنگاه ها بالاتر از میانگین (32/ 4) بود. رابطه مثبت و معناداری میان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسب وکار با سن مدیر، تعداد کارکنان و سابقه فعالیت مدیر در بنگاه وجود داشت. همچنین، نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار میان میانگین اخلاق کسب وکار و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی از نظر جنسیت و رشته تحصیلی مدیر، محل استقرار و نوع بنگاه بود. نتیجه گیری: در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی، برنامه های اجرایی در خصوص مسئولیت پذیری نسبت به برخورداران اجتماعی و غیراجتماعی از قبیل سازمان های مردم نهاد و محیط زیست در اولویت تدوین قرار دارد. همچنین، در تدوین منشور اخلاق کسب و کار، هنجارهای مربوط به قیمت و توزیع و همچنین، هنجارهای مربوط به تعهد و افشاء اطلاعات محصول نیاز به توجه جدی دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین، نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار میان میانگین اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی از نظر جنسیت و رشته تحصیلی مدیر، محل استقرار و نوع بنگاه بود.
مطالعاتی در خصوص مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار در بنگاههای اقتصادی در داخل و خارج از کشور صورت گرفته است که با توجه به اهداف تحقیق به برخی از آنها پرداخته میشود.
<رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج حاصل از جدول (6)، حاکی از آن است که: بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار مدیران از نظر جنسیت تفاوت معناداری وجود داشت.
بر اساس نتایج، محل استقرار بنگاه، بر رفتارهای اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی بنگاه تاثیرگذار بوده است و بنگاههایی که در محیط شهری واقع شدهاند تفاوت معناداری از نظر توجه به اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی با بنگاههای مستقر در محیط روستایی دارند.
</رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج بیانگر آن است که برای تعاونیها اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی اهمیت بیشتری نسبت به شرکتهای سهامی دارد.
رابطه مثبت و معنادار میان سن مدیر و فعالیت در بنگاه با اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی در این پژوهش به تایید رسیده است که با نتایج برخی مطالعات مطابقت دارد (24).
ترویج نقش مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار در سودآوری و افزایش عملکرد بنگاه، برای مدیران جوان بنگاههای بخش کشاورزی از طریق همایشها و یا نشستهای سالانه به منظور کسب آگاهی و انگیزه لازم برای رعایت و انجام این دو مهم.
Guidances for corporate social responsibility.
Actions and initiatives to promote corporate social responsibility for industrial managers.