چکیده:
زمینه: در پژوهش حاضر نخست اثر اخلاق کسب وکار و مسئولیت اجتماعی سازمان ها را در کسب مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در شرایطی که افول اخلاقی در جامعه حاکم است جهت و شدت اثر رعایت اخلاق کسب وکار و مسئولیت اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. روش: تحقیق حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی شرکت های فعال در فعالیت های تولیدی و غیرتولیدی در سال 1393 بوده که 50 شرکت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سی پتی می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتهها: سازمان هایی که مسئولیت اجتماعی دارند نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی بیشتری کسب می کنند. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسب وکار را رعایت می کنند نسبت به سایر رقبا هیچ مزیت رقابتی کسب نمی کنند. رعایت مسئولیت اجتماعی باعث کسب مشروعیت توسط جامعه می شود. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسب وکار را رعایت می کنند هیچ مشروعیتی توسط جامعه کسب نمی کنند.در جامعه ای با افول اخلاقی، سازمان هایی که مسئولیت اجتماعی بالایی دارند، دارای مزیت رقابتی و مشروعیت بالای اجتماعی می باشند. و سازمان هایی که اخلاق در کسب وکار را رعایت می کنند، هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب می کنند. نتیجهگیری: در شرایط افول اخلاقی توجه عموم جامعه به رعایت اصول اخلاقی توسط سازمان ها بیشتر می شود. ارزش های درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسب وکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است، در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمان ها (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) محسوب می شود
خلاصه ماشینی:
از این رو، هدف پژوهش حاضر بر آن است تا رابطه اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی (مزیت رقابتی و مشروعیت) را مورد مطالعه قرار دهد، و بررسی اینکه در شرایطی که افول اخلاقی بر جامعه حاکم است جهت و شدت این رابطه چگونه خواهد شد.
که میزان کسب مزیت رقابتی و مشروعیت اجتماعی این سازمانها نسبت به حالتی که جامعه بدون افول اخلاقی است شدت بسیار بالاتری دارد.
طبق فرضیه (5) و (6)، همچنین در جامعه ای با افول اخلاقی سازمانهایی که اخلاق در کسبوکار را رعایت میکنند، هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب میکنند.
براساس تعریف مسئولیت اجتماعی و نتایج حاصل از تحلیل آماری، با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی نوعی ارزش برون سازمانی است و رعایت مسئولیت اجتماعی توسط عموم جامعه قابل رویت میباشد، سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی بالایی دارند مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا کسب خواهندکرد.
اخلاق کسبوکار که نوعی ارزش درون سازمانی است و کمتر توسط عموم جامعه مورد توجه است در شرایط افول اخلاقی به عنوان عاملی تعیین کننده در بهبود عملکرد سازمانها در نظر گرفته میشود و سازمانهایی که اخلاق کسبوکار را رعایت میکنند مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی کسب میکنند.
نتیجه از این قرار است که در شرایط افول اخلاقی مسئولیت اجتماعی و رعایت اخلاق کسبوکار توسط سازمانها تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانها دارد (13،24).
ارزشهای درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسبوکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است، در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمان (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) میباشد.