Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در بن مایه های فرهنگ انتظار در آیین زرتشت و اسلام (1)

نویسنده:

(5 صفحه - از 14 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : زرتشت ،فرهنگ انتظار ،زرتشتی ،مهدویت در آیین ،موعود ،زرتشت و اسلام ،دین زرتشتی ،مسیح ،سوشیانس ،منتظر ،ادیان الهی ،ظهور منجی ،بشر ،الهی ،موعودهای زرتشتی ،زرتشتی و اسلام ،اندیشه‌های زرتشتی ،نجات‌بخش ،امام زمان ،حضرت داوود ،پسر انسان ،اشاره‌های

خلاصه ماشینی:

"(به صفحه تصویرمراجعه شود) تأملی در بن مایه‌های‌ فرهنگ انتظار در آیین زرتشت و اسلام (قسمت اول) سید علی قاسم زاده دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرس درآمد تا کی در انتظار گذاری به زاری‌ام‌ باز آی بعد از این همه چشم انتظاری‌ام انتظار فرج از اساسی‌ترین اندیشه‌های بشر است که همواره وی را چشم انتظار کوره راه‌های تاریخ نگه داشته،تشنگان وادی طلب را به‌ کام خویش کشانده و بارقه‌های امید را در وجودشان برافروخته است. بر این اساس ملت ایران نیز-هم‌چون پیروان دیگر ادیان الهی-از دیرباز در آروزی تحقیق«آرمان شهر»خویش،همواره در گذرگاه‌ تاریخ چشم انتظار لحظه‌ی دیدار بوده و در نظرگاه آفاقی وانفسی خویش چهره‌ی منتظر خود را به صورت‌های گوناگون به تصویر کشیده‌ است. برخی از آنان،حتی موعود منتظر در دین مسیحیان را نیز جزو نجات‌بخشان خویش می‌شمرند و بیان می‌کنند:«هم‌چنین مسیح‌ نیز چون یک‌بار قربانی شد تا گناهان بسیاری را رفع نماید،بار دیگر بدون گناه برای کسانی که منتظر او می‌باشند،ظاهر خواهد شد»[همان،ص 116؛به نقل از:رساله‌ی عبرانیان:ص 28]. اشاره‌هایی از این دست محدود به آثار فوق نیست،بلکه در کتاب«دید»که نزد هندویان از کتاب‌های آسمانی است-آشکارا از لقب«منصور»نام برده می‌شود:«پس از خرابی دنیا،پادشاهی‌ در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق شود و نام او منصور است‌ و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه‌کس از مؤمن و کافر را بشناسد و هرچه از خدا خواهد،برآید»[همان،ص 19]. آنان نیز هم‌چون دیگر ادیان الهی،چشم‌انتظار ظهور منجی خویش‌اند،اما بنا بر عقاید خود به سه منجی به نام‌های‌ هوشیدر،هوشیدرماه و سوشیانس معتقدند که آخرین آن‌ها را باید منجی حقیقی و معادل با امام زمان(عج)در فرهنگ اسلامی‌ دانست؛هم‌چنان که آنان نیز از سوشیانس‌12 به عنوان نابودگر اهریمن(انگیزه مینو)نام می‌برند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.