Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ فلسفه (2) مسئله ماده و مسئله این همانی و تغییر

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 38 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : اتم‌ها، فلسفه‌ی، مادی، دموکریتوس، فیثاغوریان، معرفت، ماده، پدیداری، روح، واقعیت

خلاصه ماشینی: "آناکساگوراس کلازمنی آناکساگوراس هم چون امپدکلس برای این مقدمه‌ی الئائی‌ استدلال کرد که ماده زوال ناپذیر است،اما نه چونان الئائیان که‌ اظهار کردند ماده شامل نوع منحصر به فردی از جوار است،و نه‌ مانند امپدلکس،کسی که تنها عنصر اساسی ماده را اصل قرار داد. لوکیپوس مجددا به موقعیت پارمیندس بازگشت؛کسی‌ که هر نوع تفاوت کیفی را در میان عناصر اصلی انکار کرده بود و بر این نکته تأکید داشت که واقعیت نهایی(هستی)از یک جوهر واحد که یکسره به لحاظ کیفی همگون است،تشکیل شده(یگانه‌انگاری‌ مابعدالطبیعی). نیستی یک‌ جوهر مادی است؛فضای خالی نامحدودی که وی آن را آپاپرون‌ آناکساگوراس هم‌چون امپدکلس برای این مقدمه‌ی‌ الئائی استدلال کرد که ماده زوال‌ناپذیر است؛اما نه‌ چونان الئائیان که اظهار کردند ماده شامل نوع‌ منحصر به فردی از جوهر است،و نه مانند امپدلکس، کسی که تنها عنصر اساسی ماده را اصل قرار داد (به صفحه تصویرمراجعه شود) بیکرانه‌ی آناکسیمیندر نامید. لذات صحیح آن‌هایی هستند که به روح تعلق دارند و از طریق معرفت به حقیقت به دست آمده‌اند،نه از طریق تجربه‌ی حسی (به صفحه تصویرمراجعه شود) فیلولائوس و فلسفه‌ی فیثاغوریان کثرت گرایی مابعدالطبیعی در پی ایجاد توافق بین اندیشه‌ی‌ هراکلیتی صیرورت،با مفهوم پارمیندسی پایانی و ثبات بود. گرچه طبیعت مادی در حال تحول است-که به نحو صحیحی‌ توسط مفهوم شدن یا فرایند در فلسفه‌ی هراکلیتوس نشان داده شده‌ است-اما با این حال،پدیدارها در طبیعت دارای خصیصه‌ی دائمی‌ و ثبات و نظم طولانی هستند که توسط نسبت‌ها و روابط ریاضی‌ به یکدیگر مرتبط شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.