Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نگارگری در دوره ی صفویه

نویسنده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، نگارگری، بررسی نگارگری در دوره‌ی صفویه، هنر نقاشی دوره‌ی صفویه، مکتب، ایران، مکتب تبریز، رنگ، هنر نقاشی

خلاصه ماشینی:

"کاترین چرخیان بررسی نگارگری در دوره‌ی صفویه (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه پیش از آن که به برسی هنر نقاشی دوره‌ی صفویه بپردازیم،لازم استمواردی را که در شکل‌گیری هنر این دوره مؤثر بوده است،بشناسیم و بهرابطه‌ای که بین این دوره با دوره‌های قبل‌تر از آن وجود داشته است،بپردازیم. این تحریم تازمان نصر بن احمد سامانی،یعنی قرن چهارم هجری ادامه داشت و صعودوارونه‌ای را نصیب هنر نقاشی ایران کرد. بعد از گذشت چهار قرن،به علت تغییری که در بینش و تفکر مردم به وجودآمد،هنر نقاشی و پیکر تراشی دوباره رونق گرفت و به ترتیب در دوران سامانیان و سپس پسران آل بویه،غزنویان،سلاجقه،دولت خوارزمشاهی،در دوران تسلطمغول بر ایران و تیمور لنگ و جانشین او،تغییراتی یافت تا به عهد صفویه رسید. تاریخچه‌ی نگارگری و شیوه‌هایمتفاوت آن سلسله‌ی صفوی یکی از تأثیرگذارترینسلسله‌ها بر هنر اسلامی ایران است. این اقدام اونوعی وحدت سیاسی و فرهنگی را درکشور به وجود آورد که بر هنر نقاشی نیزبی‌تأثیر نبود. هنر نقاشی در این دوره ازظرافت و نوآوری خاصی برخوردار بود کهالبته بی‌تأثیر از هنر دوره‌های قبل از خودنبوده است. مکتب تبریز در آغاز سلطنت شاه اسماعیل،تأثیرترکمنان در آثار نقاشی دیده می‌شد،اما بهمرور زمان این تأثیر کمرنگ‌تر،و مکتبتبریز با ویژگی‌های مشخص خود شکوفاشد. «رضا عباسی مقدمات هنر جدیدنقاشی را بع گروه شاگردانش تعلیم داد وبه کار بردن خطوط منحنی،جزو آثار خسرو سلطان قوشی را در دست گرفته،محمد یوسف،مکتب اصفهان (به تصویر صفحه مراجعه شود)برجسته‌ترین هنرمندان عصر درآمد»[دوری،1363]. در زمان شاه عباس اول،نگارگری ازسنت‌های قبلی فاصله گرفت و اگر چه بهکلی این ارتباط قطع نشد،اما تأثیراتفرهنگ و هنر غرب در این نگارگریمشهود بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.