Skip to main content
فهرست مقالات

بر بال خیال: معرفی استاد مهین افشان پور

نویسنده:

(6 صفحه - از 8 تا 13)

خلاصه ماشینی:

"بیشتر نقش‌های برجسته‌یاین دوره را باید از نوع طراحی و نقاشی بهشمار آورد،زیرا غالبا برجستگی آن‌ها دریک سطح است و جزئیات تصویر در آن‌هامنحصرا ترسیم شده و پستی و بلندی وحجم،چندان مورد توجه هنرمندان نبوده(به تصویر صفحه مراجعه شود)است. {Sدر دلش دردی درآمد ای عجب#بی‌قرارش کرد آن درد طلبS}{Sآتشی در جان سرمستش فتاد#دست در دل زد دل از دستش فتادS}{Sبا دلی پر درد و جسمی ناتوان#از پی شیخ و مریدان شد روانS}{Sهمچو ابری غرقه در خون می‌دوید#داده دل از دست و در پی می‌دویدS}او در این نگاره،صحنه‌ی به پایشیخ افتادن دختر ترسا را مجسم ساختهاست و مریدان در حال بازگشت به سویخانه‌ی کعبه هستند. در سمت چپ،مریدان بهسوی خانه‌ی کعبه و مسجد الحرام که دربالای نگاره نشان داده شده،در حرکتهستند و چند نفری که نزدیک شیخ (به تصویر صفحه مراجعه شود)ایستاده‌اند،ب نگرانی به این صحنهمی‌نگرند. با این که تأثیر پرسپکتیو در ساختمانمسجد الحرام و خانه‌ی کعبه دیده می‌شود،ولی سایر اجزای تابلو،انتخاب رنگ‌هاییروحانی چون بنفش در لباس دختر،فضایخلوت بالای طاق در سمت راست،وبرخورد نگارگر با داستان شیخ و دختر ترسابه گونه‌ای است که بیننده نیز تا حدودی ازدنیای مادی جدا و به فضای عرفانیداستان عطار نزدیک می‌شود. {Sقطره‌ای بود او در این بحر مجاز#سوی دریای حقیقت رفت بازS}{Sجمله چون بالا ز عالم می‌رویم#رفت او و ما همه هم می‌رویمS}{Sهر چه می‌گویند در ره ممکن است#اهل رحمت مرد امید ایمن استS}{Sنفس این اسرار نتواند شنود#بی‌نصیبی گوی نتواند ربودS}{Sای به گوش جان و دل باید شنید#نی نفس آب و گل باید شنیدS}{Sجنگ دل با نفس هر دم سخت شد#نوحه‌ای می‌خوان که ماتم سخت شدS}{Sاندرین ره چابکی باید شگفت#تاکند غواصی این بحر ژرف‍S}[شریف زاده،1385:35 تا 30] و اما پرداختن به موضوعات معاصر باسبک و سیاق نگارگری قدیم ایران،یکیاز معضلات و مشکلات نگارگران معاصربوده و هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.