Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جنبه های روان شناسی درس هنر و اهمیت آن در مدارس ابتدایی

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : بررسی جنبه‌های روان‌شناسی درس هنر، کودک، روان‌شناسی درس هنر و اهمیت، هنر، درس هنر، نقاشی، روانی، رنگ، معلم، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"مقاله‌ی حاضر درپی آن است که آشنایی معلم یا ویژگی‌هایIB} {IBروحی روانی-شخصیتی کودک(فراگیر)ازطریق شناخت اصول روان‌شناسی درسهنر می‌تواند،وی را در سنجش میزانتوانایی دانش‌آموز و چگونگی تعامل با اویاری کند تا از دانش‌آموز خود انتظاربی‌جایی نداشته‌باشد. در این مقاله،به اهمیت درس هنر وتأثیر آن در زندگی کودک پرداخته شده وجنبه‌های روان‌شناختی آن مورد بررسیقرار گرفته است تا فرا راه معلمین گرامی وزحمت‌کش قرار گیرد. اهمیت هنر در زندگی کودک از سال 1940 به بعد،پژوهشگرانبه ارتباط نقاشی با عواطف و انگیزه‌هایکودک در نقاشی پی برده‌اند،استفاده ازنقاشی در سنجش شخصیت و سازگاریکودک،قسمتی از کاربرد گسترده‌ترروش‌های فرافکنی در روان‌شناسی بالینیو روان‌پزشکی است. فعالیت‌های هنری،مبنای هنردرمانی نیز هستند،زیرا کودک می‌تواند بهراحتی تجربیات تلخی را که موجب ایجادتعارض در شخصیت وی شده‌اند،منعکسسازد و این خود نوعی تخلیه‌ی هیجانی وپالایش نگرانی‌هاست. بهترین روش برای معلم در زنگنقاشی این است که از آموزش مستقیمخودداری کند،برای افکار و احساساتکودک ارزش قائل شود،و به او اجازه دهدتا آزادانه و بدون دخالت دیگران،افکار واحساسات خود را روی کاغذ بیاورد. نحوه‌ی ارزش‌یابی درس هنر وتأثیر آن روی کودک بررسی نقاشی کودک،بی‌آن کهشناختی از او داشته باشیم و یا قصد و نیتاو را درک کرده باشیم،و اظهار نظر در موردشخصیت کودک،قابلیت‌ها وتوانایی‌هایش،و یا نقاط ضعف وکمبودهایش،و یا هیچ وجه کار صحیحی(به تصویر صفحه مراجعه شود)نیست. به معلم کمک می‌کند تااز طریق نقاشی به خصوصیات روحی وروانی و میزان هوش دانش‌آموز خود پیببرد و با شناخت مشکلات جسمی وروحی او،با کمک خانواده راهی برایدرمان آن پیدا کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.