چکیده:
مقاله حاضر، ناظر به شناسایی مهمترین عوامل موثر بر توسعۀ گردشگری در کشورهای برگزیده است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفههای اصلی سیاستگذاری توسعۀ کارآفرینی در گردشگری با الهام گرفتن از تجارب کشورهای برگزیده است. برای این منظور، بیانیهها و اسناد سیاستگذاری این کشورها با رویکرد تطبیقی، بررسی و طی فرآیند تحلیل محتوای کیفی، در سه گام کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل شده است. سرانجام مسیر اجرای پژوهش با شناسایی 124 کد اولیه و دستهبندی آنها در قالب 34 کد محوری و 7 گروه اصلی؛ پژوهشگران را به تبیین مضامین اصلی و مقولهبندی اطلاعات هدایت کرد. نتایج این فرایند بیانگر آن بود که مهمترین هدف سیاستگذاری گردشگری در کشورهای برگزیده، توسعه پایدار گردشگری و حفظ فرهنگ بومی است. مهمترین عوامل مورد توجه سیاستگذاران گردشگری نیز عبارتند از توسعۀ کارآفرینی و نوآوری، تصویرسازی موثر و کارآمد کشور در سطح بینالملل، بازاریابی محصولات، توسعۀ سرمایههای علمی و انسانی، توسعه و تقویت زیرساختها، و بهبود محیط فعالیت کسبوکارهای گردشگری.
the main purpose of this study was to identify the main components of entrepreneurship development policy in tourism due to the experiences of selected countries. To this end، policy documents of the countries analyzed by using the comparative method of qualitative content analysis process in three steps: open coding، axial coding، and selective coding. In total، 124 were primary identification code in the form of 34 axial codes، categorizing and has been classified and finally، with the main themes and categories information explaining the most important issue in the form of 7 selective codes. The results show that the main objective of tourism policy in selected countries، sustainable development of tourism and the preservation of native culture. The important factors considered include development of entrepreneurship and innovation in tourism policy، effective and efficient country image in the international level، product marketing، development of scientific and human capital، development and strengthening of infrastructure، and improved operational environment for tourism businesses.
خلاصه ماشینی:
, (2014), National Systems of Entrepreneurship: Measurement issues and policy implications.
, (2007), Entrepreneurship , Economic Growth and Public Policy, Small Business Economics 28: pp.
Explaining entrepreneurship andthe role of policy: A Framework, in D.
London: Global Entrepreneurship Research Association.
, & Thurik, A.
Handbook of Entrepreneurship Research, Chapter 8, Edward Elgar, pp.
, (2010), Entrepreneurship and Public Policy, in ACS, Z.
Handbook of Entrepreneurship Research, Chapter 21, Springer, pp.
Handbook of Entrepreneurship Research, Chapter 21, Springer, pp.
Z. , (2011), Entrepreneurship in the tourism industry: Issues in developing countries, International Journal of Hospitality Management 30, 827– 835.
The Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development, Journal of Cleaner Production, (13): 787- 798.
Entrepreneurship Policy and Globalization.
, (2013), The Impact and Effectiveness of Entrepreneurship Policy.
Tourism and Hospitality Planning & Development, 5(1), 13 – 30.
Handbook of Research on Entrepreneurship Policy.
Handbook of Research on Entrepreneurship Policy.