چکیده:
مشارکت از فرآیندهای شهروندی دموکراتیک به شمار میرود و طی دهههای اخیر در سیاستهای شهری به موضوعی قابل توجه تبدیل شده است. مشارکت شهروندان در سطوح پایینتر حکومت محلی مانند نواحی و محلات شهر اهمیت بیشتری مییابد. این مقاله با مطالعه شورایاری یکی از محلات تهران، نمایندگی مشارکتی این نهاد را از چهار بعد "اطلاع رسانی"، "مشورتی"، "تصمیم گیری" و "اجرا" بررسی میکند. بدین منظور با ده نفر عضو شورایاری محله مصاحبه و از 338 ذینفع محله پیمایش انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که شورایاران، اطلاع رسانی و مشارکت دادن ذینفعان در تصمیم گیریهای خود را ضعیف، مشارکت مشورتی را در حد متوسط و مشارکت ذینفعان در اجرا را در حد نسبتا بالایی ارزیابی میکنند. اما پیمایش ذینفعان محله نشان داد که آنها هر چهار بعد نمایندگی مشارکتی را پایین میپندارند. این یافته نیاز به تجدید نظر شورایاران در سیاستهای مشارکتی خود را روشن میسازد.
Participation is of the processes of democratic citizenship and has become one of the remarkable topics of urban policy. Citizen participation is deemed more important in lower levels of local government like city regions and neighborhoods. This paper studies the participatory representation of a neighborhood council in Tehran along four dimensions of informative، consultative، decisional and executive. Interviews with all the 10 councilors and a survey of 338 neighborhood stakeholders were carried out. Findings suggest that the councilors evaluate the informative and decisional dimensions as low but they assess their consultative dimension as average and the executive dimension as high، whereas the stakeholders evaluate every four dimensions as low. In light of these results، the council’s need to revise its participatory policies might become clear.
خلاصه ماشینی:
(٣٧ :٢٠٠٦ ,Mohamed) از این رو پژوهش حاضر، نمایندگی مشارکتی یکی از شوراهای محلات تهران را از دیدگاه شورایاران از یک سو و از دید شهروندان از سوی دیگر بررسی میکند تا از نتایج آن برای سیاستگذاری با هدف مشارکت بیشتر ذینفعان محله استفاده شود.
به گفته «گو» و «موسو»، نمایندگی مشارکتی شامل مشارکت فعال رأی دهندگان در فعالیت های 1- community planning 2- Neighborhood Representing Organizations سازمان است و بر اهمیت مجاری ارتباطی و مشارکت میان سازمان و رأی دهندگان ، به منظور تضمین پذیرا بودن سازمان به روی درخواست های آنان تاکید دارد ( ,Guo and Musso).
جدول ٢-سوالات مصاحبه ها در هر یک از سطوح نمایندگی مشارکتی بعد مشارکت سوال 1 اطلاع رسانی چه تعداد از اهالی محله از برنامه های شورایاری پیش از اجرا اطلاع دارند؟ چه تعداد اهالی محله از تصمیمات شورایاری درباره امور محله پیش از اجرا اطلاع دارند؟ چه تعداد از اهالی محله با کانون های محله خود آشنایی دارند؟ 2 مشورتی چه تعدادی از اهالی مشکلات و مسائل محله را با شورایاری در میان میگذارند؟ چه تعدادی از اهالی برای پرداختن به مشکلات محله ، راه حل ها و پیشنهادات را با شورایاری در میان میگذارند؟ 3 تصمیم گیری چه تعداد جلسات عمومی برای تصمیم گیری جمعی درباره یک موضوع در محله برگزار شده است ؟ 4 اجرا چه تعداد اهالی محله در برنامه های شورایاری حضور مییابند؟ چه تعدادی از اهالی در اجرا و برگزاری برنامه های شورایاری به آنان کمک میکنند؟ پس از اتمام مصاحبه با شورایاران ، با انجام برخی اصلاحات در سوالات مصاحبه ها، پرسشنامه ای تنظیم و از ذینفعان محله به روش تصادفی ساده نمونه گیری شد و ٣٣٨ نفر از ذینفعان پرسشنامه ها را تکمیل کردند.
اما بدیهی است افرادی در برنامه های محله ای به شورایاری کمک میکنند که از این برنامه ها اطلاع داشته باشند و از آنجا که خود شورایاران بعد اطلاع رسانی را ضعیف ارزیابی کرده اند، مسلما تعداد افرادی که در فعالیت های اجرایی مشارکت میکنند، قابل توجه نیست .