چکیده:
هدف پژوهش حاضر،بررسی مکالمات خیالی مندرج در مطبوعات دوره مشروطه است.توجه ویژه به گفتمان مطبوعاتی این دوره به دلیل اوج کاربرد این وجه انتقادی نو می باشد.تاکید بر مطبوعات نیز به دلیل نقش آنها به عنوان مهم ترین منبع اطلاع رسانی در زمانه مدنظر است.در این میان پرسش اصلی این است که آیا می توان این مکالمات خیالی را از نظر موضوعی دارای رویکردی مشابه دانست؟این مقاله که به روش توصیفی-تبیینی و با برشماری کامل شمارگان باقی مانده از 82 روزنامه گردآوری شده به این نتیجه رسیده است که استفاده از ساختار مکالمات خیالی در پی آشنایی با متون غربی انجام پذیرفته و پس از ظهور در آثار روشنفکران دوره ناصری،به ترتیب در مطبوعات فارسی زبان برون مرزی و داخلی انعکاس یافته است.در این مکالمات،اوضاع ایران با فرانسه و ژاپن مقاسیه شده است.این مکالمه ها از نظر موضوعی دارای نگرش انتقادی نسبت به دولت قاجار و مخالفان نظام مشروطه است.
Reviewing the dialogues in the press of Constitutional Era، especially its usage climax as a façade of new criticism، is our basic goal in this study. Emphasizing the press، as a principal tool of informing /reporting of the time، is due to their critical role. The main query، here، is that، can we thematically put these discourses into analogous approaches? Applying a descriptive-analytic method and studying the remanent volumes of 82 gathered newspapers of the time; we came to the conclusion that using this kind of discourses is the result of familiarization with western texts، and after the appearance the Naseri worksof intellectualism was reflected in the other Persian newspapers، both out and inside this country، respectively .In these dialogues، Iran affairs were compared with those of France and Japan. Thematically، these dialogues were of critical attitudes toward Qajar Dystiny and the opponents of the Constitutional System.
خلاصه ماشینی:
"این روزنامه ها شامل مطبوعات درون مرزی ذیل میباشند: ادب ، با «مقاله در اثبات ذات واجب الوجود عز شأنه » و «آغاز مقالۀ سقراط با آریستودم »؛ خورشید، با «مناقشه قلمی ملا بیپروای خراسانی و میرزا ترسوی کاشانی»؛ مجلس ، با «فواید بانک ملی» به قلم ادیب الممالک ؛ اتحاد اسلام ، با «صحبت گرگ و گوسفند»؛ وطن ، با «مکالمۀ سیاح ایرانی با شخص هندی»؛ ندای وطن ، با مکالمه های «گفتگوی میرزا عبدالله و میرزا صادق »، «مذاکرات ملانصرالدین با شیخ بهلول » و «گفتگوی منوچهر با فریدون در یکی از قهوه خانه های پاریس »؛ کوکب دری، با «صحبت داش حسن با داش اسدالله در قهوه خانۀ عرش »؛ تمدن ، با خواب نامۀ «ر Qیای صادقه یا خیالات واهبه »؛ انجمن ولایتی گیلان ، با «صحبت بقال و زنبور»؛ گنجینۀ انصار، با «شیخ و شاب » و «گفتگوی ملا فصیح هراتی و آقا وجیه گجراتی»؛ تجدد، با «مناظرة ملاباقر و یک نفر دموکرات » به قلم نسیم شمال ؛ گلستان ، با گفتارهای «طفل هشت ساله »؛ اقیانوس ، با گفتگوهای «انجمن ماکیان »، «تحصن شکسته بندان طهران »، «لطائف » و «بلوای مورچگان »؛ شرافت ، با «مکتوب از یزید بن معاویه بن ابیسفیان علیه اللعنه و العذاب »، «مکتوب از حسین کرد شبستری»، «زبان حال شرافت »، «سؤال و جواب » و «سؤال و جواب داش مشتی کلاه نمدی با یک نفر از ارباب ذوق »؛ حبل المتین رشت ، با مکالمۀ «سؤال و جواب »؛ خراسان ، کشکول ؛» مگو هرگز نمیشه سیاه قرمز نمیشه « با آیینۀ غیبنما، کشکول طهران و کشکول کتره « اصفهان، با مکالمه های متعدد در قالب ترکیب طرح و کلمه؛ طوس، با گفتگوهای و » خزان و بهار « ،» شمع و پروانه « پروانه، با ؛» خواب پریشان « و خوابنامۀ » پتره وقت، با ؛» روایای دلخراش « گفتارهایی متعدد از دیگر حیوانات؛ جنوب، با خوابنامۀ ؛» جا تر است و بچه نیست « گیلان، با ؛» گفتگوی غلام و آزاد « و » افسانۀ ادبی « رهنما، با ؛» زشت و زیبا: صحبتهای ناقور « ناقور، با ؛» ترانۀ یک مرغ « عصرجدید، با ؛» سؤال و جواب مشهدی محمدنقی با کربلائی تقی یا مکالمۀ مستبد و مشروطهطلب « و » پیشبینی ما صحیح است « و برجیس، با » حکایت یا افسانه « مساوات، با خوابنامۀ ."