خلاصه ماشینی:
"سید صمد بهشتی کارشناس ارشد برنامهریزی رفاه اجتماعی شاخصهای شهروندی در کتب علوم اجتماعی دورهی متوسطهی نظری (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده هر فرد انسانی تنها به حکم انسان بودنش،در جامعه دارای یک سلسله حقوق و مزایایی است که به عقیدهی بسیاری از حقوقدانان،این حقوق طبیعی است، اکتسابی نیست و هیچ مقامی حق ندارد آن را از انسان سلب کند؛مثل حق حیات،حق خدشهناپذیری جسمی و...
از آنجا که یکی از وظایف خطیر آموزش و پرورش هر جامعهای،تربیت و جامعهپذیر کردن اعضای آن جامعه است، و از سوی دیگر،با توجه به این که در مصوبات«شورای عالی آموزش و پرورش»، در دورهی متوسطه اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مواردی عنوان شدهاند که جزء لاینفک حقوق شهروندی است،و همچنین با توجه به این که کتابهای علوم اجتماعی دورهی متوسطه، بیش از هر کتاب دیگری،داعیهدار تربیت شهروندانی فعال برای جامعه هستند،لازم است،به آموزشهای شهروندی توجهی خاص مبذول شود.
نگارنده در این مقاله،با تشخیص 24 مؤلفهی حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،با روش تحلیل محتوای توصیفی با استفاده از ابزار چک لیست،به بررسی میزان توجه به مؤلفههای حقوق شهروندی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کتابهای علوم اجتماعی دورهی متوسطهی تحصیلی پرداخته است.
با توجه به اهمیت حقوق شهروندی در ایران امروز و نیز با توجه به اهداف نظام آموزش و پرورش در تربیت شهروندانی آگاه،مشارکتجو و فعال،ونیز از آنجا که هدف از جامعهپذیر کردن دانشآموزان،آماده کردن ایشان برای زندگی در جامعهی امروز ایران است،این سؤال مطرح میشود که در کتابهای درسی مربوط به علوم اجتماعی،تا چه اندازه به مقولهها و شاخصهای حقوق شهروندی که در قانون اساسی ایران مطرح شده،توجه شده است."