Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر نقش رسانه های جمعی در بازی های المپیک قرن بیستم

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 39 تا 56)

کلیدواژه ها :

مطبوعات ،ارتباطات ،تلویزیون ،رادیو ،بازی های المپیک

کلید واژه های ماشینی : بازی‌های المپیک، جنبش المپیک، فروش حقوق تلویزیونی بازی‌های المپیک، دورهء بازی‌های المپیک، حقوق تلویزیونی پخش بازی‌های المپیک، فروش حقوق تلویزیونی بازی‌های، فروش حقوق تلویزیونی پخش بازی‌ها، نقش رسانه‌های جمعی، فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌ها، رسانه‌های جمعی

اولین دوره ی بازی های المپیک در سال 1894 با تلاش دست اندر کاران کمیته ی بین المللی المپیک بخصوص بارون پیردوکوبرتن در آتن برکزار شد.هدف اصلی برگزارکنندگان این بازی ها را می توان در منشور المپیک مطالعه کرد .آنها اعتقاد داشتند که بازی های المپیک برای گردآمدن جوانان ورزشکار سراسر گیتی ،در جشنواره ای ورزشی،که هر چهار سال یک بار به منظور ایجاد دوستی وتفاهم بیشتربین ملل مختلف اجرا می گردد ،فرصتی مناسباست بدون شک افکار بشر دوستانه وصلح جویانه بنیانگذاران جنبش المپیک در دوره های آغازین برگذاری این بازی ها را می توان در میادین ورزشی به طور شفاف وروشن مشاهده کرد. مؤسسین کمیته ی بین المللی المپیک در پی آن بودند تا این جنبش در سطح جهان جایگاه ویژه وخاصی پیدا کند. بدون شک آنان هرگز تصور نمی کردند روزی فرا رسد که بازی های المپیک مشتاقان بسیاری در جهان داشته باشد،به ترتیبی که بیش از جمعیت کره ی زمین واکثر مردم کشورهای جهان به نوعی با آن درارتباط باشند. وسایل ارتباط جمعی خصوصا رسانه های تصویری نقش عظیمی در شناساندن این بازی ها به جهانیان داشتند. تحلیل ابعاد گوناگون این موضوع می تواند به آگاهی های علاقه مندان ومشتاقان بازی های المپیک بیفزاید.بررسی حضور خبرنگاران ،عکاسان وفیلمبرداران در هر دوره از بازی های المپیک،از جمله مواردی است که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است.منابع درآمدی کمیته ی بین المللی المپیک از فروش حقوق تلویزیونی بازی های المپیک، نشان دهنده ی استقبال رسانه های تصویری برای پوشش خبری وتهیه ی فیلم زنده وجذاب از صحنه های هنری- ورزشی این بازی ها است. شبکه های بزرگ تلویزیونی در طی چند دهه ی اخیر با عقد قراردادهای گران با کمیته ی بین المللی المپیک،به تهیه ی پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی پرداخته اند ضمن آنکه کسب درآمدهای کلان از طریق فروش تصاویر وبخش آگهی های تبلیغاتی منابع مالی آنها را افزایش داده است.در بخش دوم این مقاله به بررسی موضوع مذکور پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"آنها اعتقاد داشتند که بازی‌های المپیک‌ برای گرد آمدن جوانان ورزشکار سراسر گیتی،در جشنواره‌ای ورزشی،که هر چهار سال یک‌ بار به منظور ایجاد دوستی و تفاهم بیشتر بین ملل مختلف اجرا می‌گردد،فرصتی مناسب‌ است بدون شک افکار بشر دوستانه و صلح‌جویانه بنیانگذاران جنبش المپیک در دوره‌های‌ آغازین برگزاری این بازی‌ها را می‌توان در میادین ورزشی به‌طور شفاف و روشن مشاهده‌ کرد. منابع درآمدی‌ کمیتهء بین المللی المپیک از فروش حقوق تلویزیونی بازی‌های المپیک،نشان‌دهندهء استقبال‌ رسانه‌های تصویری برای پوشش خبری و تهیهء فیلم زنده و جذاب از صحنه‌های هنری- ورزشی این بازی‌ها است. کمیتهء بین المللی المپیک به عنوان مسئول برگزاری بازی‌های المپیک و جنبش المپیک،در طی چند دههء اخیر در تلاش بوده است تا حد امکان از رسانه‌های جمعی استفاده کند،گرچه تا سال 1972 دارای ساختار اداری کار آزموده و لایقی در این مورد نبوده تا از عهدهء رسانه‌های خبری برای پخش بازی‌های المپیک‌ برآید و تنا گزارش‌های رسمی از بازی‌های المپیک پس از تمام شدن هر دوره منبع خبر رسانی و اطلاعات در این زمینه بوده است،بازی‌های المپیک به عنوان مکانی جهت گردهمایی و مشارکت‌ ورزشکاران،مربیان،سرپرستان و خبرنگاران،عکاسان،فیلم‌برداران و اکثر رسانه‌های خبری جهان‌ می‌باشد. کمیتهء بین المللی المپیک به همین دلیل،از سال 1980 به بعد،جایگاه ویژه‌ای برای رسانه‌های جمعی بویژه تلویزیون قائل شده است،زیرا علاوه بر گسترش و انتشار این جشنوارهء فرهنگی-ورزشی در سراسر جهان،موجبات درآمدهای هنگفتی را برای‌ جنبش المپیک فراهم کرده است،که از آن جمله می‌توان به امتیاز پخش بازی‌های المپیک 1996 آتلانتا به مبلغ 900 میلیون دلار اشاره کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.