Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیلی بر نقش رسانه های جمعی در بازی های المپیک قرن بیستم

نویسنده: ؛

زمستان 1378 - شماره 3 (18 صفحه - از 39 تا 56)

کلیدواژه ها : مطبوعات ،ارتباطات ،تلویزیون ،رادیو ،بازی های المپیک

کلید واژه های ماشینی : المپیک ،رسانه‌های جمعی ،بازی‌های المپیک ،رسانه‌های جمعی در بازی‌های ،کمیتهء بین‌المللی المپیک ،جنبش المپیک ،فروش حقوق تلویزیونی بازی‌های ،دورهء بازی‌های المپیک ،نقش رسانه‌های جمعی ،رسانه‌های خبری ،تلویزیونی ،دوره از بازی‌های المپیک ،برنامه‌های تلویزیونی ،بین‌المللی المپیک ،المپیک از فروش حقوق ،حقوق تلویزیونی بازی‌های المپیک ،حقوق پخش تلویزیونی بازی‌ها ،فروش حقوق تلویزیونی ،فروش حقوق پخش تلویزیونی ،برگزاری بازی‌های المپیک ،برنامه‌های تلویزیونی بازی‌های المپیک ،جمعی ،رسانه‌های تصویری ،حقوق تلویزیونی پخش بازی‌های ،نمایندگان رسانه‌های خبری ،المپیک در سال ،بازی‌های المپیک زمستانی ،کمیتهء بین‌المللی ،تلویزیونی بازی‌های المپیک ،پخش تلویزیونی

اولین دوره ی بازی های المپیک در سال 1894 با تلاش دست اندر کاران کمیته ی بین المللی المپیک بخصوص بارون پیردوکوبرتن در آتن برکزار شد.هدف اصلی برگزارکنندگان این بازی ها را می توان در منشور المپیک مطالعه کرد .آنها اعتقاد داشتند که بازی های المپیک برای گردآمدن جوانان ورزشکار سراسر گیتی ،در جشنواره ای ورزشی،که هر چهار سال یک بار به منظور ایجاد دوستی وتفاهم بیشتربین ملل مختلف اجرا می گردد ،فرصتی مناسباست بدون شک افکار بشر دوستانه وصلح جویانه بنیانگذاران جنبش المپیک در دوره های آغازین برگذاری این بازی ها را می توان در میادین ورزشی به طور شفاف وروشن مشاهده کرد. مؤسسین کمیته ی بین المللی المپیک در پی آن بودند تا این جنبش در سطح جهان جایگاه ویژه وخاصی پیدا کند. بدون شک آنان هرگز تصور نمی کردند روزی فرا رسد که بازی های المپیک مشتاقان بسیاری در جهان داشته باشد،به ترتیبی که بیش از جمعیت کره ی زمین واکثر مردم کشورهای جهان به نوعی با آن درارتباط باشند. وسایل ارتباط جمعی خصوصا رسانه های تصویری نقش عظیمی در شناساندن این بازی ها به جهانیان داشتند. تحلیل ابعاد گوناگون این موضوع می تواند به آگاهی های علاقه مندان ومشتاقان بازی های المپیک بیفزاید.بررسی حضور خبرنگاران ،عکاسان وفیلمبرداران در هر دوره از بازی های المپیک،از جمله مواردی است که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است.منابع درآمدی کمیته ی بین المللی المپیک از فروش حقوق تلویزیونی بازی های المپیک، نشان دهنده ی استقبال رسانه های تصویری برای پوشش خبری وتهیه ی فیلم زنده وجذاب از صحنه های هنری- ورزشی این بازی ها است. شبکه های بزرگ تلویزیونی در طی چند دهه ی اخیر با عقد قراردادهای گران با کمیته ی بین المللی المپیک،به تهیه ی پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی پرداخته اند ضمن آنکه کسب درآمدهای کلان از طریق فروش تصاویر وبخش آگهی های تبلیغاتی منابع مالی آنها را افزایش داده است.در بخش دوم این مقاله به بررسی موضوع مذکور پرداخته شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.