چکیده:
هدف از انجام این تحقیق ،توصیف برنامه های درسی آموزشی رشته ی تربیت بدنی وعلوم ورزشی در چند دانشکده ی تربیت بدنی منتخب در دوره ی کارشناسی ومقایسه ی آن با برنامه ی درسی آموزشی موجود دردانشکده های تربیت بدنی وعلوم ورزشی کشور است. جامعه ونمونه ی آماری این تحقیق،شامل پانزده دانشکده ی تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه های آمریکا وکانادا است. براساس مکاتبات انجام یافته، این دانشکده ها برنامه های رسمی درسی آموزشی خود را برای محقق ارسال نمودند .متغیرهای این تحقیق شامل شناسایی انواع گرایش ها،میانگین کل واحدهای دوره ،میانگین واحدهای دروس تخصصی ،حرفه ای وعمومی بوده است.همچنین مشخصات دروس درهر گرایش ونیز تعیین رایج ترین عناوین دروس تخصصی درهر بخش از دیگر بررسی های این تحقیقاست.این تحقیق ازنوع توصیفی تحلیلی وروش اجرایی آن میدانی وکتابخانه ای است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-مقایسهء نسبت واحدهای برنامههای آموزشی گرایش تربیت معلم دانشکدههای منتخب خارجی با نسبت واحدهای برنامه آموزشی موجود کشور در بخشهای مختلف در این مقایسه نسبت تعداد واحدهای دروس تخصصی دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی منتخب کشورهای خارجی قابل ملاحظه بوده است.
تفاوت فاحشی بین درصد واحدهای تخصصی نظری و عملی در برنامههای آموزشی دانشکدههای منتخب خارجی را میتوان در فراهم بودن زمینههای غنی حرکتی،ورزشی در دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه و حتی قبل از ورود به دبستان توصیه نمود ضمن اینکه لحاظ نمودن 8 واحد(6 درصد از کل برنامه آموزشی)درس کارورزی در طول سالهای تحصیلی به عنوان یکی از عناوین دروس تخصصی در برنامهها برای کسب تجارب آموزشی در این رشته قابل توجه بوده است.
در بخش دروس انتخابی براساس اطلاعات به دست آمده در جدول 4 درصد واحدهای دروس انتخابی در اکثر گرایشهای دانشکدههای منتخب خارجی قابل ملاحظه بوده است،چنانکه در گرایش تربیت معلم تربیت بدنی همانگونه که جدول 4 نشان میدهد،دروس انتخابی 13 درصد واحدهای برنامهء آموزشی را تشکیل داده است،درحالیکه این میزان در دانشکدههای کشور 3 درصد را به خود اختصاص داده است.
پیشنهادهای برخواسته از تحقیق دورهء کارشناسی با عنایت به اینکه هدف اصلی برنامهء آموزشی رشتهء تربیت بدنی در دورهء کارشناسی،تعلیم و آموزش معلم تربیت بدنی و ورزش بوده است و این برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شاخهء برنامهریزی تربیت بدنی شورای عالی برنامهریزی،شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین و به تصویب رسیده،ازاینرو ضرورت ایجاب مینماید با توجه به گستردگی و توسعهء گرایشهای مختلف در کشورهای مختلف جهان،و نیاز کشور به متخصصین غیر از گرایش تربیت دبیر،تجدید نظری در برنامهء موجود بعمل آمده و گرایشهای جدیدی همانند"مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی"، "مربیگری"و غیره در برنامههای دورهء کارشناسی ایجاد گردد."