چکیده:
گردشگری به رغم آن که از موضوعات داغ دهه های اخیر بوده است و در رشته های مختلفی توسعه یافته است، لکن به طور خاص ادبیاتی تحت عنوان جامعه شناسی گردشگری چندان توسعه نیافته و عمدتا مطالعات پراکنده در حوزه های انسان شناسی و مطالعات فرهنگی صورت گرفته و بعضی از مهم ترین جنبه های جامعه شناختی گردشگری به طور مستقیم، صریح و مبسوط ارائه نشده است. یافته های این مقاله حاصل یک مطالعه به روش اسنادی با مرور نظام مند اسناد فارسی و انگلیسی مرتبط است. در این مقاله تاثیرات متقابل گردشگری بر فرهنگ، خانواده و جنسیت، کار و فراغت، خرید و مصرف، نابرابری، تحرک اجتماعی، و سیاست و دولت ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"کوهن با اتکا به پژوهش های موجود بر آن است که گردشگری اگرچه یک فعالیت فراغتی برای گردشگران به حساب میآید، اما میتواند زمان فعالیت و چرخه زندگی کارکنان این بخش را تحت تأثیر قرار دهد(کوهن ،١٩٨٤: ٣٨٦).
گردشگری همچنین تقسیم روزانه زمان را بین کار و فراغت برای کارکنان این صنعت تغییر میدهد(مثل بویس وین ، ١٩٧٩ به نقل از کوهن ،١٩٨٤: ٣٨٦)، که ممکن است به نوبه خود بر زندگی خانوادگی تأثیر بگذارد.
__________________________________________________________ 1- Profound 2- Marked مهاجرت و تحرک اجتماعی و فضایی اوری (٢٠٠٣: ٣٨٦) معتقد است گردشگری به دلیل ایجاد فرصت های جدید استخدام در منطقه میزبان، بر الگوهای مهاجرت از دو جهت اصلی تأثیر میگذارد: گردشگری به اجتماعات کمک میکند اعضایی را حفظ کنند که به خارج از محل زندگی مهاجرت میکنند، به خصوص جوانان بیکار یا نیمه بیکار در مناطقی که به لحاظ اقتصادی در حاشیه قرار دارند، مثل جزیرهها یا کوهها؛ اما در عین حال خارجیانی را که در جستجوی کار یا فرصت اقتصادی هستند و کسانی که اغلب از شاخه های دیگر اقتصاد میآیند، به خصوص کشاورزی، را جذب میکند(مثل نورونها ١٩٧٧، د کات ١٩٧٩، کوهن ١٩٨٣ به نقل از اوری، ٢٠٠٣: ٣٨٦).
نابرابری نیز به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی جامعه شناسی در گردشگری نیز قابل بررسی است ؛ از جمله این که اگرچه گردشگری در دهه های اخیر به سمت دموکراتیزه شدن پیش رفته است ، اما تابع دیگر نابرابریهای اجتماعی(نظیر نابرابری درآمدی و جنسیتی)، نابرابریهایی در میان انتخابها و فرصت های گردشگران نیز دیده میشود."