چکیده:
درس تربیت بدنی تا حد زیادی موجب سلامت جسمانی وروانی دانش آموزان می شود وبه موفقیت آنها در سایر درس ها نیز کمک می کند . متاسفانه اجرای این درس در مدارس وئبا مشکلات زیادی روبروست که مانع تحقق هدف های این درس می شود . از مهم ترین مشکلات این درس ،پایین بودن مهارت وتخصص معلمان آن می باشد،که متاثر از آموزش آنان است.از این رودراین تحقیق ،برنامه های درسی دوره ی کاردانی تربیت بدنی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه یآماری این تحقیق ،کلیه دبیران فارغ التحصیل دوره ی کاردانی تربیت بدنی ‹150 نفر› وکلیه کارشناسان ‹دست اندرکاران ›تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان ‹15 نفر› می باشد.برای جمع آوری اطلاعات از دبیران از پرسشنامه ی محقق ساخته ای با 43 سوال بسته پاسخ وسه سوال باز پاسخ در مورد کارشناسان ،از مصاحبه ای با شش سوال کلی استفاده شده است. از بررسی یافته های تحقیق مشخص شد دبیران وکارشناسان ،معتقد به ناکافی بودن درس های ورزشی این دوره هستند ،لیکن در مورد درس های مرتبط با ورزش ،مانند کمک های اولیه ودرس های مربوط به حرفه ی معلمی ،دیگاه های دبیران وکارشناسان متفاوت است
خلاصه ماشینی:
"حرکت شماره 6-پاییز 1379 ص ص:22-5میزان تناسب دروس دوره کاردانی تربیت بدنی با نیازهای شغلی دبیران این رشته دکتر احمد رضا نصر اصفهانی-سعید جاویدپور استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان کارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزشیچکیده درس تربیت بدنی تا حد زیادی موجب سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان میشود و به موفقیت آنها در سایر نیز درسها کمک میکند.
در مورد سؤال دوم،یعنی میزان تناسب درسهای مرتبط با ورزش دوره مانند فیزیولوژی ورزشی با نیازهای شغلی دبیران تربیت بدنی،یافتههای تحقیق نشان میدهند که 3/89 درصد(124 نفر) از دبیران میزان تناسب این درسها را در حد بالاتر و 7/10 درصد(16 نفر)این میزان را در حد کمتر از متوسط دانستهاند.
جدول 2:توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران و کارشناسان در مورد تناسب درسهای مرتبط با ورزش دورهء کاردانی تربیت بدنی با نیازهای شغلی دبیران تربیت بدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بررسی نظرهای دبیران و کارشناسان،مشخص شد که از نظر دبیران مرد بیشترین میزان تناسب مربوط به درس فیزیولوژی ورزشی با 6/86 درصد(78 نفر)و کمترین میزان مربوط به سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی با 4/44 درصد(40 نفر)میباشد.
جدول 3:توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران و کارشناسان در مورد درسهای مربوط به حرفهء معلمی دورهء کاردانی تربیت بدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بررسی نظرهای دبیران و کارشناسان در مورد این سؤال،مشخص شد که از نظر دبیران مرد، بیشترین میزان تناسب مربوط به روانشناسی تربیتی با 4/69 درصد(63 نفر)و کمترین میزان تناسب مربوط به تولید و کاربرد مواد آموزشی با 1/31 درصد(28 نفر)میباشد."