چکیده:
سال های متمادی است که سرمایه ی هنگفتی صرف تربیت نیروی متخصص تربیت بدنی وعلوم ورزشی کشور می شود ووزارتخانه ها ،مراکز آموزش عالی وارگان های مختلف در قالب دانشکده ها وگروه های تربیت بدنی در سراسر کشوربه تربیت نیروهای متخصص در این حوزه اشتغال دارند .اما تاکنون معین نگشته است که چه نوع مشکلاتی در مسیر فعالیت های کارشناسان این رشته قرار دارد وآیا اساساآموخته های دانش آموختگان به تناسب فعالیت های آنان است؟ ازاین روتحقیق حاضر در نظردارد تابا بررسی مشکلات دانش آموختگان گامی در جهت تقویت یا اصلاح روش های جاری بردارد. جامعه ی تحقیق شامل 154 نفر از کارشناسان زن ومرد است که بین سال های 1370 -1375 از دانشکده ها وگروه های علمی تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه ها دولتی فارغ التحصیل شده اند .نمونه ی تحقیق به صورت تصادفی از میان کارشناسان زن ومرد سال های مذکور انتخاب واز طریق فرم آدرس یابی اقدام به شناسایی محل فعالیت آنان شد.سپس پرسشنامه ی باز حاوی 13 سؤال در جامعه ای کوچکتر توزیع وپس از تجزیه وتحلیل یافته های آن ،پرسشنامه ی بسته شامل 23 سؤال 5 گزینه ای طراحی شد. پرسشنامه ی بسته در 8 دانشگاه گیلان ،اهواز، مشهد، تهران،تربیت معلم تهران، تبریز،کرمان واصفهان توزیع وتعداد154 پرسشنامه گردآوری گردید. یافت های این تحقیق بااستفاده از روش های آماری توصیفی واستنباطی تجزیه وتحلیل شد.نتایج این پژوهش بیانگر نظرات کارشناسان زن ومرد پیرامون مشکلات شغلی در جداول مختلف به نمایش آمده است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:میزان علاقه کارشناسان به تربیتبدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:میزان رضایت کارشناسان از موقعیت اجتماعی-فرهنگی خویش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3:نظر کارشناسان در خصوص متناسب بودن شیوههای ارزشیابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 4:میزان بودجه و اعتبارات در اختیار کارشناسان برای اجرای کارهای جاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5:میزان رضایت کارشناسان از وضعیت درآمد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 6:نظرات کارشناسان در خصوص هماهنگی میان مراکز تصمیمگیری تربیتبدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 7:میزان اماکن ورزشی در اختیار کارشناسان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 8:نظر کارشناسان پیرامون مشکلات اداری مانع پیشرفت کار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 9:میزان توجه مسئولان در بهروز نمودن دانستههای کارشناسان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 10:نظر کارشناسان پیرامون همانگی دروس ارائه شده با نیازهای جامعه بحث و نتیجهگیری بسیاری از متخصصان این واقعیت اشاره دارند که یکی از راههای ارتقای هر پدیده در جامعه، حمایت پیوستهء مسئولان است.
ازاینرو برای نیل به این مهم پیشنهاد میشود: 1-شیوههای رایج ارزشیابی از کارشناسان تجدیدنظر شده تا امکان تشویق و ارتقای شغلی آنان فراهم شود؛ 2-دروس دورهء کارشناسی تجدیدنظر شود تا متخصصان به تناسب نیازهای جامعه تربیت شوند؛ 3-در قوانین جاری اداری بازنگری شود تا موانع پیشرفت کارها از میان برداشته شود و بورکراسی کاهش یابد؛ 4-با مطالعهء راههای تأمین معیشت کارشناسان،امکان ارتقای سطح رفاه آنان فراهم شود؛ 5-با توجه به میزان علاقهای که در میان دانشآموختگان رشته به چشم میخورد،بسیار مهم است تا با برنامهریزی اصولی این ثروت عظیم را خوب پاس بداریم و با به استقبال مشکلات رفتن گامی در جهت این مهم برداریم و موجبات هرچه بیشتر دلگرمی آنان را فراهم سازیم؛ 6-دورههایی کوتاهمدت جهت به روز نمودن دانشآموختگان که از راههای مهم و راهگشاست، توسعه و گسترش یابد؛ 7-به دانشآموختگان رشتهء تربیتبدنی نیز کلیهء مزایای شغلی که به دانشآموختگان سایر رشتهها تعلق میگیرد،اعطا شود."