چکیده:
هدف ازانجام این پژوهش ،تدوین اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی بوده است.یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا،حاکی از آن است که بین تربیت بدنی به عنوان یک علم واسلام به عنوان یک دین ،می توان ارتباط هایی را جستجو کرد،به طوری که پیش فرض های برگرفته از اندیشه ی اسلامی ،به نوبه ی خود ،بتواند فرآیند نظریه پردازی را دراین علم تحت تاثیر قرار دهد.براساس دیدگاه اسلامی ،چون تربیت بدنی بخشی از تعلیم وتربیت محسوب می شود، اهداف آن درجهت اهداف کلی تربیت اسلامی وشامل سه دسته است.هدف غایی تربیت بدنی ،همان هدف غایی تربیت اسلامی ، عنی قرب الهی است .اهداف واسطه ای ،به دودسته تقسیم می شوند: فردی واجتماعی در نهایت هدف جزئی آن ،حفظ سلامت،قدرت ونشاط برای زندگی وفراهم آوردن زمینه ی معاش در زندگی کنونی وحیات اخروی است. مبانی تربیت بدنی به دودسته ی فردی واجتماعی تقسیم می شود که ناظر برویژگی های عمومی انسان است .اصول هم به تبع مبانی ،به دونوع فردی واجتماعی تقسیم می شود که برویژگی های عمومی انسان استوار می باشد وناظر برقواعد عام برای تنظیم فعالیت های بدنی است. روش های تربیت بدنی بر حسب اصول دست بندی شده اند.
خلاصه ماشینی:
"اصول هم به تبع مبانی،به دو نوع فردی و اجتماعی تقسیم میشود که بر ویژگیهای عمومی انسان استوار میباشد و ناظر بر قواعد عام برای تنظیم فعالیتهای بدنی است.
تربیتبدنی و ورزش دارای نقشها و اهداف اجتماعی، (1)- Jim parry (2)- Kitamura (3)- Arnold فرهنگی و تربیتی است،کما اینکه در انگلستان قرن نوزدهم،ورزش چنین بوده است و باید برای رفع مشکلات موجود ورزش به اخلاق و فلسفهء اخلاقی و تربیتی ورزش توجه شود،همچنین اصول ورزش براساس فلسفهء اخلاق پیریزی شود(4).
نتیجه اینکه علم تربیتبدنی هم به عنوان یک علم کاربردی میتواند صبغهء اسلامی به خود بگیرد،یعنی اصولا علم تربیتبدنی اسلامی از بعد نظری امکانپذیر است و چنانچه آموزههای دینی به قدر کافی در قرآن و حدیث یافت شود،در شکلدهی نظریههای تربیتبدنی میتوان از آنها الهام گرفت و در مقام عمل،علم تربیتبدنی اسلامی را محقق کرد.
در علوم کاربردی(تعلیم و تربیت و تربیتبدنی)اصول،دستور العمل کلی،راهنمای عمل و درصدد ایجاد یا کنترل تغییر است و به صورت قضیهای بیان میشود که حاوی"باید"است(2).
پس مبانیای که تعلیم و تربیت بر آنها تکیه دارد،مجموعهء قانونمندیهای شناخته شده در علوم نظری(اصول آن علوم)چون روانشناسی و جامعهشناسی است و جنبهء توصیفی دارند.
بحث و نتیجهگیری در تدوین نظری اهداف،مبانی،اصول و روشهای تربیتبدنی از دیدگاه اسلام،مسئلهء اول این بود که آیا میتوان بین دین اسلام و علم تربیتبدنی ارتباط برقرار کرد و آیا اصولا رابطهای بین این دو وجود دارد تا تربیتبدنی اسلامی امکانپذیر شود؟نتایج پژوهش نشان داد که بهطور نظری این ارتباط امکان دارد،یعنی آموزههای اسلامی میتوانند الهامبخش فرضیهها و نظریههای علم تربیتبدنی قرار گیرند."