Skip to main content
فهرست مقالات

خودآموزی و مطالعه مستقل و نقش آن در یادداری دانش آموختگان تربیت بدنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 5 تا 18)

کلیدواژه ها : یادگیری مستقل ،آموزش از راه دور ،یادگیری مؤثر ،یادداری ودانش آموختگان

کلید واژه های ماشینی : یادداری دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی، خودآموزی، یادداری دانش‌آموختگان، یادگیری فردی در یادداری دانش‌آموختگان، سطح یادداری دانش‌آموختگان، سطح یادداری دانش‌آموختگان نظام، آموزش، خودآموزی و مطالعه‌ی مستقل، سطح یادداری، آموزش از راه دور، یادداری دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی انجام‌شده، یادداری دانش‌آموختگان نظام راه دور، سطح یادداری دانش‌آموختگان نظام حضوری، سطح یادداری دانش‌آموختگان نظام راه، راه دور، دانش‌آموختگان نظام از راه دور، سطح یادداری دانش‌آموختگان حضوری، یادداری دانش‌آموختگان مؤثر، یادداری دانش‌آموختگان از راه دور، یادداری دانش‌آموختگان نظام از راه، سطح یادداری دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی، سطح یادداری دانش‌آموختگان از راه، سطح یادداری آزمودنی‌های حضوری، معلم، آزمون، مطالعه، دانش‌آموختگان نظام راه دور نسبت، خودآموزی و مطالعهء مستقل، یادداری دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی در نظام، اثر خودآموزی و یادگیری فردی

شیوه های جدید تعلیم وتربیت معطوف به انتقال مسئولیت یادگیری از یاددهنده به یادگیرنده است. خودآموزی ومطالعه ی مستقل یکی از شیوه های یادگیری فعال است که درپایداری یادگیری برخی دروس ورشته های تحصیلی مؤثر است. این تحقیق ،پژوهش نیمه تجربی است که با هدف بررسی اثر خودآموزی ویادگیری فردی در یادداری دانش آموختگان تربیت بدنی انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به وسیله ی هیئت پرسشنامه ی پاسخ بسته ‹240 سوال›حاصل شده وجامعه ی آماری تحقیق،شامل دانش آموختگان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی در نیمسال دوم 79-78 بوده است.نتایج این مطالعه نشان می دهد که بطور کلی مطالعه ی مستقل وخودآموزی در یادداری دانش آموختگان مؤثر است وکسانی که تحت شرایط خودآموزی ومطالعه ی فردی آموزش دیده اند،نسبت به گروه حضوری ‹معلم محور›،سطح یادداری بالاتری دارند.این اختلاف از نظرآماری درسطح 03/0 =? معنی دار است.

خلاصه ماشینی: "نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که به‌طورکلی مطالعهء مستقل و خودآموزی در یادداری‌ دانش‌آموختگان مؤثر است و کسانی که شرایط خودآموزی و مطالعهء فردی آموزش دیده‌اند، نسبت به گروه حضوری(معلم محور)،سطح یادداری بالاتری دارند. این تحقیق درصدد پاسخ به این سؤال است که:«تأثیر خودآموزی با رسانهء آموزشی کتاب درسی خودآموز در یادداری دروس رشتهء تربیت‌بدنی چه‌ اندازه است؟»هدف پژوهش این پژوهش به منظور مقایسهء سطح یادداری دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی در نظام حضوری و از راه دور(تحت شرایط خودآموزی و مطالعهء مستقل)انجام شده است. در این تحقیق،سطح یادداری‌ آزمودنی‌ها در دو مرحلهء زیر با یکدیگر مقایسه شده است: الف-سطح یادداری دانش‌آموختگان دو نظام به‌صورت‌کلی ب-سطح یادداری دانش‌آموختگان در دروس مختلف نمونهء تحقیق به‌طور جداگانه با دستیابی به نتایج این مطالعه،تأثیر خودآموزی و مطالعهء مستقل در یادداری دروس رشتهء تربیت‌بدنی بررسی گردید،براین‌اساس می‌توان زمینهء مناسبی برای پیش‌بینی موفقیت دانش‌آموختگان‌ این رشته در آزمون‌های ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر فراهم ساخت. جدول 1-نمرات آزمون یادگیری،یادداری و تفاضل پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمودنی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهء آزمون آماری نشان می‌دهد که سطح یادداری دانش‌آموختگان نظام از راه دور نسبت به‌ دانش‌آموختگان حضوری بالاتر است. جدول 9-سطح یادداری در دو گروه آزمودنی و از راه دور در درس آناتومی انسانی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌گیری یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سطح یادداری دانش‌آموختگان نظام از راه دور که تحت‌ شرایط خودآموزی و مطالعهء فردی(شاگرد محوری)به فراگیری دروس تربیت بدنی پرداخته‌اند،در مقایسه با دانش‌آموختگانی که به شیوهء حضوری(معلم‌محور)آموزش دیده‌اند،در سطح بالاتری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.