Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی منتخب دویدن در آب کم عمق با شدت 70 درصد بیشینه بر توازن هوازی و ترکیب بدنی دختران 15 - 17 ساله دبیرستانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (10 صفحه - از 137 تا 146)

کلیدواژه ها :

دویدن درآب ،توان هوازی ،ترکیب بدنی ،رکورد دو540 متر ،انتقال اثر تمرینی

کلید واژه های ماشینی : تمرینات، تمرینات هوازی در آب، دویدن در آب کم‌عمق، دویدن در آب، توان هوازی، برنامه تمرینی منتخب دویدن، درصد چربی بدن، دویدن در آب عمیق، درصد چربی بدن گروه تجربی، توازن هوازی و ترکیب بدنی

تمرینات هوازی درآب که به اشکال مختلف دویدن ،پریدن وراه رفتن قابل اجراست،نتایج منحصر له فردی به دنبال دارد. تمرینات دویدن درآب ،به سه صورت دویدن درآب کم عمق،دویدن در آب عمیق بدون وسیله ی شناوری ودویدن درآب عمیق به کمک وسایل مخصوص شناورسازی اجرا می شود.دراین تحقیق،22 دختر غیر ورزیده ی دبیرستانی با میانگین سنی 82/0? 42/15 ، دردو گروه تجربی وشاهد ،پیش آزمون وپس آزمون ارزیابی توان هوازی ،ترکیب بدنی ،وزن ودو540 متر راانجام دادند.گروه تجربی با قرار گرفتن در آبی به عمق 70 درصد ارتفاع قد،برنامه ی تمرینی خود را با تکار سه روز درهفته آغاز کرده وبه مدت 18 هفته ادامه دادند. زمان دویدن درآب از20 دقیقه شروع شده وبه ترتیب هر جلسه یک دقیقه به آن اضافه شده به وری که درروز آخر،مدت زمان تمرین به 37 دقیقه رسیده است.میانگین درجه ی حرارت آب درطی جلسات تمرین نسبتاثابت وبرابر2? 27 درجه ی سانتی گراد بوده است.نتایج به دست آمده عبارتند از:افزایش معنی دار7/4 درصدی مطلق ،کاهش معنی دار7/1 درصدی وزن بدن،کاهش معنی دار 5/6 درصدی چربی بدن وکاهش معنی دار 8/12 درصدی رکورد دو540 متر. درمجموع ،با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده ،هدف از انجام تمرینات هوازی درآب،نوع تمرینات را مشخص می سازد:اگر هدف از انجام تمرینات ،حفظ آمادگی قلبی –عروقی ورزشکاران آسیب دیده وگروه های خاص می باشد،بهتر است که تمرینات درقسمت عمیق استخر،به کمک وسیله ی شناور سازی یا بدون آن انجام شود .اگرهدف از انجام تمرینات،افزایش افراد می باشد،بهتر است که تمرینات ،در قسمت کم عمق استخر وباحفظ الگوی دویدن در خشکی انجام گیرد.

خلاصه ماشینی:

"تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق پس از تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق،نتایج زیر به‌دست آمد: جدول 1-مقایسهء نتایج به دست آمده در پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه تجربی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-برنامهء تمرینی منتخب،به‌طور معنی‌داری(005/0> P )توان هوازی( VO2max مطلق) آزمودنی‌ها را به میزان 379/4 درصد افزایش داده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-مقایسهء میانگین و انحراف استاندارد حداکثر اکسیژن مصرفی(لیتر در دقیقه) گروه تجربی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون‌ 2-برنامهء تمرینی منتخب،درصد چربی بدن افراد را به‌طور معنی‌داری(005/0> P )به میزان‌ 55/6 درصد کاهش داده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2-مقایسهء میانگین و انحراف استاندارد درصد چربی بدن گروه تجربی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون 3-برنامهء تمرینی منتخب،به‌طور معنی‌داری(005/0> P )باعث بهبود رکورددوی 540 متر آزمودنی‌ها شده و زمان این دو را به میزان 83/12 درصد کاهش داده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.