Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی برنامه دوره کارشناسی تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموختگان شاغل در استان مرکزی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 55 تا 72)

کلیدواژه ها : دانش آموختگان ،ارزیابی ،کارشناسی ،تربیت بدنی

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی برنامه دوره کارشناسی تربیت‌بدنی ،کارشناسی تربیت‌بدنی از دیدگاه دانش‌آموختگان ،تربیت‌بدنی ،ارزیابی برنامهء دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی ،تربیتی ،کارشناسی تربیت‌بدنی ،دانش‌آموختگان ،آموزش ،برنامه ،آموزش عالی ،دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی مراکز آموزش عالی ،کارشناسی تربیت‌بدنی مراکز آموزش عالی ،تربیت‌بدنی مراکز آموزش عالی ،دورهء کارشناسی تربیت‌بدنی مراکز آموزش ،دیدگاه دانش‌آموختگان تربیت‌بدنی شاغل ،مراکز آموزش عالی ،استان مرکزی ،دیدگاه دانش‌آموختگان شاغل در استان ،تخصصی ،پرسشنامه ،ادارهء کارشناسی تربیت‌بدنی آموزشگاه‌های استان ،تربیت‌بدنی مراکز آموزش عالی کشور ،آموزشگاه‌های استان مرکزی ،دیدگاه دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی ،برنامهء کارشناسی تربیت‌بدنی ،ارزیابی برنامهء کارشناسی تربیت‌بدنی ،تربیت‌بدنی شاغل در آموزشگاه‌های استان ،میان دیدگاه دانش‌آموختگان مراکز آموزش ،دوره کارشناسی تربیت‌بدنی دبیر تربیت‌بدنی ،پژوهش

هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی برنامه دوره کارشناسی تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموختگان تربیت بدنی شاغل در آموزشگاه های استان مرکزی است. متغیر اصلی مورد بررسی، برنامه دوره کارشناسی تربیت بدنی است، که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (0/92=x) دیدگاه دانش آموختگان جمع آوری شد. در این ابزار، 16 سوال اصلی در مورد دروس تربیتی، پایه، تخصصی؛ اختیاری نظری و عملی وجود دارد. جامعه آماری 118 دانش آموخته شاغل در آموزشگاه های استان بود که در مجموع 105 پرسشنامه به پرسشگران مسترد شد و همین تعداد به عنوان نمونه آماری تحقیق حاضر، قلمداد شده اند. داده های جمع اوری شده، با استفاده از روش های آمار توصیفی ارائه شد. همچنین از روش های تحلیل واریانس برای مقایسه میان دروس هر سوال و دیگاه دانش آموختگان مراکز مختلف آموزش عالی و شهرهای مختلف استان برای دروس مختلف، استفاده به عمل آمد.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-میانگین دروس تربیتی و پایه 1-زیست‌شناسی،2-ریاضیات پایه،3-فیزیک،4-شیمی،5-فیزیولوژی انسانی،6-آناتومی انسانی، 7-تمرین دبیری،8-مدیریت آموزش،9-تولید و کاربرد مواد آموزشی،10-اصول و فلسفهء آموزش و پرورش،11-سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی،12-مبانی برنامه‌ریزی آموزشی،13-روش‌ها و فنون‌ تدریس،14-اصول و فنون مشاوره،15-روان‌شناسی تربیتی،16-روان‌شناسی کودکی و نوجوانی 4-از مجموع پنج درس تخصصی مبانی فلسفی و روانی اجتماعی دوره،دانش آموختگان‌ برای دروس یادگییری حرکتی(87/0-+48/4)و رشد حرکتی(83/0-+48/4)در مقایسه با سه درس اصول و مبانی تربیت بدنی،تاریخ تربیت بدنی و مبانی روانی-اجتماعی اهمیت قایل‌ شده‌اند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2-میانگین دروس تخصصی نظری 1-کمک‌های اولیه،2-تربیت بدنی و ورزش معلولین،3-حرکات اصلاحی،4-بهداشت ورزشی،5- آسیب‌شناسی،6-مقدمات بیومکانیک،7-حرکت‌شناسی،8-فیزیولوژی ورزشی(2)،9-فیزیولوژی‌ ورزشی(1)،10-تغذیه ورزشی،11-متون تخصصی،12-مدیریت و طرز اجرای مسابقات،13- مدیریت سازمان‌های ورزشی،14-تربیت بدنی در مدارس،15-سنجش و اندازه گیری درتربیت بدنی،16- مبانی روانی،اجتماعی،17-یادگیری حرکتی،18-رشد و تکامل حرکتی،19-تاریخ تربیت بدنی،20- اصول و مبانی تربیت بدنی 8-از مجموع پنج درس تخصصی(غیر توپی)دوره،دانش آموختگان برای دروس‌ آمادگی جسمانی(61/0-+81/4)،کشتی(81/1-+51/4)،دو و میدانی(83-+44/4)و شنا تفاوت معنی‌داری(0001/0- Sig و 55/77- F )ملاحظه شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 4-میانگین دروس تخصصی 1-نجات غریق،2-اسکی،3-شطرنج،4-رزمی،5-شیرجه،6-دوچرخه سواری،7-کوهنوردی، 8-وزنه برداری،9-تنیس خاکی،10-هاکی،11-آمادگی جسمانی،12-بدمینتون،13-تنیس روی میز، 14-هندبال،15-تخصصی اجتماعی،16-تخصصی انفرادی،17-آشنایی با رایانه،18-آزمایشگاه، 19-فیزیوتراپی،20-حرکت درمانی،21-علم تمرین،22-حقوق ورزشی،23-تربیت بدنی تطبیقی ب)نتایج مربوط به مقایسهء میان دیدگاه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی و شهرهای مختلف 13-از مجموع نظرهای دانش آموختگان پانزده مرکز آموزش عالی در نمونهء آماری،در هیچ‌ یک از شانزده سؤال پرسشنامه از نظر آماری تفاوت معنی‌داری(976/0- Sig و 425/0- F ) ملاحظه نشد. این برداشت‌ها با توجه به رخ‌های همگوئی که می‌توان میان‌ نتایج ترسیم کرد،در دو قسمت زیر بحث می‌شود: الف-بحث دربارهء دروس نظری تربیتی،پایه،تخصصی و اختیاری:در برنامهء کارشناسی‌ تربیت بدنی ده نوع درس تربیتی وجود دارد،دانش آموختگان فقط برای روان‌شناسی کودک و نوجوان،تربیتی و تمرین دبیری اهمیت قایل شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.