چکیده:
پژوهش حاضر در نظر دارد عوامل انگیزش شغلی معلمان مرد تربیت بدنی را بررسی کند این پژوهش از روش زمینه یابی استفاده کرده و به شکل میدانی اجرا شده است جامعه آماری شامل 465 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی راه یافته به مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات علمی و فرهنگی و ورزشی بودند که در مجموع 175 نمونه به صورت تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شدند روش گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته انگیزش شغلی بود که بر اساس چهار گروه متغیر عمده زیر تهیه شده بود 1- ویژگی های فردی 2- ویژگی های شغلی 3- ویژگی های محیط کار 4- ویژگی های محیط بیرونی به منظور بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه آن را در مطالعه ای مقدماتی مورد ارزیابی قرار داده و میزان اعتبار آن از طریق ضریب الفا کرونباخ 8451/0=a به دست آمد در این پژوهش از آزمون آنالیزواریانس LSD و HSD استفاده شده است نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین انگیزش شغلی معلمان مرد تربیت بدنی بر حسب مقطعی که در آن تدریس می کنند و همچنین بر حسب میزان تحصیلاتشان تفاوت معناداری وجود دارد ولی بین انگیزش شغلی آنها بر حسب سنوات خدمتشان تفاوت معنا داری وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
"با مراجعه به جدول 1 و مقایسهء میانگین ویژگیهای فردی این گروه با سایر گروهها مشاهده میشود این گروه پایینترین میانگین را داراست،در نتیجه معلمان دارای 16 تا 20 سال سابقهء خدمت در انخاب مجدد شغل معلم ورزش،رضایت درونی از شغل معلم ورزشی استعداد و علاقه به تحرک و فعالیت بدنی و استفاده از نبوغ و خلاقیت در کار نسبت به سه گروه ذکر شده قبلی وضیعت نامناسب و نامطلوبی دارند،علت این مسئله شاید عدم دقت در جذب نیروی انسانی باشد که علاقهمندیها و تواناییهای لازم را قبل از ورود به این شغل باید دارا باشند و به احتمال زیاد ویژگیهای شخصیتی و فردی معلمان این گروه منطبق با خصوصیات این شغل نبوده است و بنا به سایر دلایل به این شغل روی آوردهاند.
مقایسهء میانگینهای ویژگیهای محیط کار نشان میدهد پایینترین مقدار مربوط به معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد است،این تفاوت مربوط به دو دسته عوامل است ویژگیهای بلافصل یا مستقیم محیط کار شامل گروه همتایان،سرپرست و دانشآموزان که این مورد با نتیجهء 7 همخوانی دارد،با این توضیح که اکثر معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع متوسطه در حال تدریس هستند و در عوامل ذکر شده در بالا با معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کاردانی که در مقاطع ابتدایی و راهنمایی تدریس دارند،کاملا متفاوت است،عامل دوم اقدام سازمانی شامل فراهم آوردن نظام پاداش،پاداشهای شخصی و پدیدآوردن یک محیط سازمانی است که این عوامل نیز متناسب با میزان تحصیلات معلمان طراحی نشده،بلکه برای تمامی معلمان با مدارک تحصیلی مختلف یک نظام و شیوه مورد استفاده قرار میگیرد که از نظر معلمان دارای تحصیلات بالاتر قابل قبول نیست."