چکیده:
صنعت گردشگری در جوامع شهری براساس اختصاص فضاهای خاص برای گذران اوقات فراغت و نیازهای مختلف، نقش بسیار مهمّی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به خود اختصاص داده است. یکی از این فضاهای خاص، نمادها و اِلمانها هستند که در طول سالیان متمادی در قالب بناها، یادمانها و معابر عمومی بهوجود آمدهاند. برج ایفل و برج آزادی از جمله این اِلمانها هستند. پژوهش حاضر که از نظر ماهیت توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است با هدف مقایسه برج آزادی و برج ایفل از لحاظ ساختاری، کارکردی و نهادی انجام شده است. ابتدا دادههای مربوط به ابعاد ساختاری- کارکردی و نهادی برج آزادی و ایفل از طریق آمار سازمانی و سپس دادههای مربوط به عوامل موثر بر توسعه گردشگری برج آزادی از طریق پرسشنامه محققساخته بین 30 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی توزیع و اطلاعات بدست آمد. اطلاعات گردآوری-شده با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، روش رادار و همچنین مقایسه تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل تحلیل شد. نتایج بیانگر این است تعداد گردشگران برج آزادی رقمی بسیار پایین و هزینههای نگهداری آن در طول سال بیش از درآمدزایی آن است. وضعیت ساختاری- نهادی و کارکردی برج آزادی در مقایسه با برج ایفل در زمینه گردشگری مطلوب نبوده و براساس نتایج حاصل از روش رادار عدم پویایی نهادی، عامل اصلی عدم مطلوبیت الگوی پیشرفت گردشگری برج آزادی میباشد. تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری برج آزادی نیز نشان داد عامل نهادی مهمترین عامل اثرگذار بر تحقق توسعه پایدار گردشگری برج آزادی میباشد.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ تطبیقی عوامل ساختاری ، کارکردی و نهادی المان های گردشگری شهری و عوامل مؤثر بر توسعۀ آن ها (مطالعۀ موردی : برج های آزادی و ایفل ) علی حاجی نژاد- دانشیار دانشکدة جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، دانشگاه سیستان ناصر عبدی - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ، دانشگاه سیستان و بلوچستان ابوذر پایدار- استادیار دانشکدة جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، دانشگاه سیستان دریافت مقاله : ١٣٩٥/٠٧/٢١ پذیرش مقاله : ١٣٩٥/١٢/٢١ چکیده صنعت گردشگری در جوامع شهری براساس اختصاص فضاهای خاص برای گذران اوقات فراغت و نیازهای مختلف ، نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی دارد.
البته روند نمادسازی در کشور ما نیز با تاریخ و تمدن هزاران ساله ، غنای فرهنگی ، تنوع اقلیم و گونه های طبیعی ، دارای پیشینه ای کهن است ؛ به طوری که بعضی از شهرهای ایران ، به خاطر بناهای تاریخی شهرت جهانی دارند و گردشگران داخلی و خارجی به دلیل وجود این آثار، حضور در ایران را در برنامۀ سفرهای خود قرار می دهند، اما علاوه بر آثار تاریخی کشور ما، در دهه های اخیر توجه خاصی به خلق نمادها و المان ها شده و مسئولان درصددند با استفاده از رشته های مختلف هنری ، ویژگی های هر منطقه را با استفاده از زبان هنر به بهترین شکل ممکن به مردم معرفی کنند که به صورت اجمالی به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم : الف ) برج آزادی ، نمونه ای از نماد و نشانه های شهری است که معماری شاخص آن ، تلفیق طاق های معماری قبل و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیباست .