چکیده:
پژوهش حاضر کاربرد رسانه ها را در آموزش درس عملی فوتبال به منظور کاهش ساعات حضور دانشجویان در کلاس های عملی رشته تربیت بدنی نظام آموزش از راه دور با حفظ کیفیت آموزشی مورد مطالعه قرار داده است جامعه آماری تحقیق را 150 دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی نظام آموزش از راه دور ایران که در سال 77 وارد دانشگاه شده بودند تشکیل می دهند که پس از همسان سازی بر اساس شاخص های قابل اندازه گیری سن و وزن و قد و امتیاز آزمون عملی ورود به دوره کارشناسی 60 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب و به دو گروه سی نفره تجربی و شاهد تقیسم شدند گروه تجربی درس فوتبال را در نیمسال اول تحصیلی 81-80 از طریق فیلم آموزشی و گروه شاهد درس مذکور را به شیوه مرسوم و آموزش حضوری آموزش دیدند در پایان دوره آموزشی هر دو گروه در شرایط یکسان و با مواد آزمونی یکسان مورد ارزیابی قرار گرفتند ابزار و وسایل اندازه گیری شامل پرسشنامه اطلاعات فردی به منظور شناخت نسبی وضعیت فیزیکی و سوابق فعالیت های ورزشی آزمودنی ها و نمرات پایان دوره آموزشی بود اطلاعات مورد نیاز به وسیله آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد همچنین میانگین نمرات گروه های تجربی و شاهد با استفاده از آزمون T استودنت و با نرم افزار SPSS V.10 مقایسه گردید که نتایج تحقیق نشان می دهد اختلاف بین میانگین نمرات گروه تجربی 74/8=X1 از گروه شاهد با میانگین 34/7=X2 در حد 5%=a از نظر آماری معنی دار است بر این اساس می توان گفت درس فوتبال را می توان از طریق شیوه آموزش از راه دور و با کمک وسایل آموزشی و با کاهش ساعات حضوری و بدون افت کیفیت آموزشی آموزش داد
خلاصه ماشینی:
"در این مورد یافتههای کشاورز(1381)نشاندهندهء یادگیری بهتر دانشجویان رشتهء تربیت بدنی نظام آموزش از راه دور در برخی از دروس عملی که از طریق رسانههای دیداری-شنیداری آموزش دیده بودند،نسبت به دانشجویانی که با شیوهء آموزشی حضوری آموزش دیده بودند،است(7).
بحث و نتیجهگیری همانطوری که تجزیه و تحلیل و نتایج به دست آمده در جدول 2 و نمودار 5 نشان میدهد، دانشجویانی که در نیمسال اول تحصیلی 81-80 در نظام آموزش از راه دور عملی فوتبال را با شیوهء آموزش از راه دور و از طریق فیلم آموزشی ویدیوئی یا به عبارتی دیگر از طریق رسانهء آموزشی،آموزش دیده بودند،با کسب میانگین نمرات X?1-8/46 از دانشجویانی که درس مذکور را با شیوهء آموزش حضوری،آموزش دیده بودند،با کسب میانگین نمرات X?2-7/34 در سطح بالاتری قرار دارند که این تفاوت در سطح 5%-(به تصویر صفحه مراجعه شود)از نظر آماری معنیدار است.
بنابراین میتوان گفت در پژوهش حاضر برای آموزش درس عملی فوتبال رشتهء تربیت بدنی از شیوهء آموزش از راه دور با بهرهگیری از رسانهء(فیلم)آموزشی استفاده شد،به عبارتی دیگر در تحقیق حاضر کاربرد نظام آموزش از راه دور و رسانهء آموزشی نقش آموزشی استاد را تغییر داده و به جای اینکه استاد در کلاس درس عملی حضور یافته و آموزش حضوری داشته باشد،شیوهء آموزشی خود را از طریق فیلم و رسانهء آموزشی به دانشجویان انتقال داد.
همچنین با توجه به توسعهء فناوری و با ترکیب رسانهها و ظهور رسانههای پیشرفتهتر و توانمندتر از رسانهای که در پژوهش حاضر استفاده شده است،با قابلیت ایجاد ارتباطهای دو طرفهء استاد و دانشجو همراه با صدا و تصویر در هر زمان و مکان دلخواه، این شیوه آموزشی بتواند مکمل مناسبی برای آموزش حضوری و استاد محور در آموزش دروس عملی رشتهء تربیت بدنی در نظام آموزش از راه دور باشد."