Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین سبک های رهبری با منابع قدرت در مدیران دانشکده های تربیت بدنی کشور از دیدگاه اعضای هیت علمی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (16 صفحه - از 109 تا 124)

کلیدواژه ها : سبک های رهبری ،منابع قدرت ،اعضای هیات علمی و مدیران دانشکده های تربیت بدنی

کلید واژه های ماشینی : مدیران دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور ،مدیران ،سبک رهبری ،منابع قدرت ،سبک‌های رهبری با منابع قدرت ،دیدگاه اعضای هیت علمی ،رهبری با منابع قدرت ،دیدگاه اعضای هیأت‌علمی ،رهبری غالب مدیران سبک رهبری ،سبک رهبری غالب مدیران سبک ،منابع قدرت در مدیران ،مدیریت ،سبک‌های رهبری و منابع قدرت ،سن ،قدرت مشروع ،بررسی رابطهء سبک مدیریت مدیران ،قدرت غالب مدیران قدرت تخصص ،منابع قدرت مشروع ارجاعی ،رابطه ،تحقیق ،قدرت قهریه ،میزان استفاده از منابع قدرت ،دانشکده‌های تربیت‌بدنی رابطه مثتب ،هیأت‌علمی و مدیران دانشکده‌های تربیت‌بدنی ،پاداش ،دیدگاه ،ارجاعی ،اعضای هیأت‌علمی تمام‌وقت دانشکده‌های تربیت‌بدنی ،تربیت‌بدنی رابطه مثتب و معنی‌داری ،قدرت تخصص

هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سبک های رهبری با منابع قدرت در مدیران دانشکده های تربیت بدنی کشور از دیدگاه اعضای هیات علمی بود بدین منظور 176 نفر از اعضای هیات علمی زن و مرد جامعه مورد مطالعه به عنوان نمونه در این تحقیق شرکت کردند از پرسشنامه ویزگی های فردی سبک رهبری (هرسی - بلانچارد) و منابع قدرت که پایانی و روایی آنان مورد تایید قرار گرفت استفاده شد همچنین رابطه بین سبک رهبری با منابع قدرت و رابطه بین منابع قدرت با بخری از ویزگی های فردی چون سن میزان تحصیلات جنسیت سابقه خدمت مدیریتی و مرتبه دانشگاهی مورد بررسی قارر گرفت د راین تحقیق از امار توصیفی و استنباطی مناسب از جمله آزمون های خی دو و کرامر استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد سبک رهبری غالب مدیران سبک رهبری استدلالی است و سبک های مشارکتی دستوری و تفویضی به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند همچنین قدرت غالب مدیران قدرت تخصص است و منابع قدرت مشروع ارجاعی قهریه و پعاداش به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند بین میزان استفاده از منابع قدرت مدیران و جنسیت سن سابقه خدمت مدیریتی مرتبه علمی و سطح تحصیلات رابطه مثبت و معنی داری مشاهده گردید که رابطه بین سطح تحصیلات با قدرت قهریه بیشتر از بقیه منابع قدرت بوکد بین میزان استفاده از منابع قدرت مدیران وک سابقه خدمت آموزشی در دانشکده های تربیت بدنی رابطه مثتب و معنی داری وجود نداشت

خلاصه ماشینی:

"نتایج تحقیق حاجی‌آبادی(1380)تحت عنوان بررسی رابطهء به کارگیری انواع قدرت توسط مدیر با جو سازمانی مدارس متوسطهء شهرستان مشهد نشان داد که بین قدرت مبتنی بر تخصص،پاداش،اجبار،قانون و مرجعیت مدیران و جو سازمانی مدارس متوسطهء شهر ارتباط معنی‌داری وجود دارد(5). در مجموع با توجه به یافته‌های برخی از تحقیقات انجام‌ شده در مدیریت منابع انسانی که سبک‌های رهبری و منابع قدرت را از جمله عوامل تعیین‌کننده‌ در شکل گرفتن نگرش‌ها در رفتار سازمانی کارکنان و اثربخشی سازمان‌ها می‌داند و با توجه به‌ کمبود چنین تحقیقاتی در سازمان‌های ورزشی خصوصا در دانشکده‌های تربیت بدنی‌ دانشگاه‌های کشور،تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که کدام یک از سبک‌های‌ رهبری و منابع قدرت در مدیران دانشکده‌های تربیت بدنی کشور(از دیدگاه اعضای هیأت‌ علمی آن‌ها)بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد،ازاین‌رو درصدد است ارتباط بین سبک‌های‌ رهبری و منابع قدرت و نیز ارتباط هریک از سبک‌های رهبری و منابع قدرت را با برخی از ویژگی‌های فردی مدیران تبیین کند. جدول 1-مشخصه‌های آماری سبک‌های رهبری مورد مطالعه از دیدگاه اعضای هیأت علمی(155- N ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات جدول 2،منابع قدرت قهریه سهمی معادل 30/16 درصد از کل منابع‌ قدرت مورد استفاده در جامعهء تحت بررسی را به خود اختصاص داده است. با استناد به یافته‌های این تحقیق مشخص شد بین میزان استفاده از منابع قدرت و سابقهء خدمت مدیریتی در جامعهء تحت بررسی رابطهء مثبت و معنی‌داری وجود دارد که این نتایج با یافته‌های سونکین(1992)و رخ‌بخش(1373)همخوانی ندارد(8 و 32)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.