خلاصه ماشینی:
"این نظر تنها نظر شخصی یک معلم نیست،بلکه رأیی است که بسیاری از صاحبنظران نیز با آن موافقند؛ چنانکه در برنامهریزی جدیدی که برای دورهء راهنمایی انجام شده و شیوه نامهء تألیف کتابهای فارسی آن نیز به مدارس کشور ارسال شده،به این موضوع توجه خاص شده است و دستور زبان فارسی در کتابهای جدید التألیف که تا دو سال آینده جایگزین کتابهای فعلی خواهد شد،بیش از حد نیاز نخواهد بود.
شیوهء آموزش دستور زبان فارسی چگونه است؟ آموزش دستور زبان مادری باید با استفاده از الگوهایی صورت گیرد که کودک خود در گفتار و نوشتار خود بهره میجوید؛زیرا برای مثال،اگر بخواهیم فعل مضارع اخباری را به دانشآموز یاد بدهیم،باید بدانیم که او بارها افعال«میخورد»،«میرود»،«میآیند»و «میگویید»را در زندگی روزمره شنیده و خود به کار برده است و تنها نام دستوری این کلمه را نمیداند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پاسخی به برخی از یادآوریها در نامههایی که در یکی دو سه سال اخیر به گروه ادبیات فارسی دفتر برنامهریزی و تألیف رسیده است،در کنار محبت و لطف همیشگی همکاران،برخی اعتراضات از این قبیل دیده میشود: -چرا فعل مضارع التزامی و یا ماضی التزامی حذف شده است؟ -چرا راههای شناخت ترکیب اضافی (مضاف و مضافه الیه)و ترکیب وصفی (موصوف و صفت)را از کتاب دوم حذف کردهاید؟ -چرا کتاب سوم با بحث«نقش کلمات» آغاز شده است؟در حالی که برای ترکیب جمله و شناخت نقشها باید تا پایان دستور را خوانده باشیم؟ -در پاسخ سؤالاتی از نوع سؤال اول باید بگوییم که حذف بعضی از قسمتهای کتاب به سبب دلایلی که پیش از آن سخن گفتیم،به خاطر آن است که بعضی از مطالب آن برای این دوره ضروری نیست."