چکیده:
هوش معنوی دربرگیرنده مجموعهای از تواناییها و ظرفیتهاست که از منابع معنوی در جهت افزایش بهزیستی و انطباقپذیری فرد استفاده میکند، در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارتباط بین هوش معنوی و مهارتهای تعاملی در بین دیدگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان است. پژوهش پیش رو از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی−پیمایشی و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم انسانی دانشگاه اصفهان بوده است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم بوده است و بر طبق فرمول کوکران 305 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه محققساخته هوش معنوی و پرسشنامه محققساخته مهارتهای تعاملی بوده و روایی محتوایی از سوی متخصصان تایید و پایایی پرسشنامهها با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85 و 96 درصد برآورد شده بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که: بین تفکر وجودی و مهارتهای تعاملی، بین معناسازی شخصی و مهارتهای تعاملی، بین آگاهی متعالی و مهارتهای تعاملی و نیز بین گسترش خودآگاهی و مهارتهای تعاملی، ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"اثرگذار باشد، هوش معنوی آنان است ، مسئله هوش بـه عنـوان یـک ویژگـی اساسی که تفاوت فردی را در بین انسانها موجب می شود، از ابتدای تاریخ مکتوب زنـدگی انسـان مورد توجه بوده است (بختیارپور، ١۳۸۸، ص۸۳)؛ اما در ابتدا مطالعـه هـوش بـه طور معمـول بـر جنبه های شناختی آن نظیر حافظه ، حل مسئله و تفکر تأکید داشته است ، در حالی که امروزه نه تنها جنبه های غیرشناختی هوش یعنی توانایی عاطفی ، هیجانی ، اجتمـاعی و معنـوی مـورد توجـه قـرار می گیرد، بلکه در پیش بینی توانایی فرد برای موفقیت و سازگاری در زندگی نیز مـورد اهمیـت واقـع شده است (هی این ،١ ۲۰۰۷، ص٤٦).
بین گسترش خودآگاهی و مهارتهای تعاملی دانشجویان ارتباط معنادار وجود دارد؟ مبانی نظری هوش معنوی بنابر یک تعریـف ، هـوش معنـوی ممکـن اسـت امـری شـناختی -انگیزشـی باشـد کـه مجموعـه ای از مهارتهای سازگاری باشد و منابعی کـه حـل مسـئله و دسـتیابی بـه هـدف را تسـهیل می کننـد معرفـی می نمایـد (سیسـک ،١ ۲۰۰۰، ص١۰۳؛ ولمـن ،٢ ۲۰۰١، ص٤٥).
Menon تفکر وجودی معناسازی شخصی و تعامل با مشکلات هوش مهارت های معنوی تعاملی آگاهی متعالی گسترش خودآگاهی نمودار ۱: مدل مفهومی تحقیق تحقیق حاضر در تلاش است با توجه به مبانی نظری هوش معنوی به ارتبـاط و نقـش ٤ مؤلفـه تفکر وجودی، معناسازی شخصی ، آگاهی متعالی و گسـترش خودآگـاهی در رشـد مهـارتهـای تعاملی بپردازد در واقع در فرایند رشد مؤلفه های هوش معنوی فرد برای ارتقای هوش معنـوی خـود لازم است ارتباط خود را در سه زمینه مورد بررسی بیشتر قرار دهد: اول ارتباط با خالق خویش ؛ دوم ارتباط با خویشتن و در نهایت ارتباط با مردم."