چکیده:
این پژوهش، با هدف اصلی تاثیر استفاده از پادکست به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی انجام گرفت که بهطور ویژه تاثیر این ابزار بر مولفههای یادگیری مشارکتی شامل؛ همبستگی متقابل مثبت، مسوولیتپذیری فردی، پردازش گروهی، مهارتهای اجتماعی و تعامل، مورد توجه بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی است که با روش تکآزمودنی گروهی بررسی گردید و از نظر هدف، از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامهطباطبایی بود. نمونه آماری، شامل 35 نفر از دانشجویان ترم دوم کارشناسی رشته مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی این دانشگاه بود که واحد مقدمات تکنولوژی آموزشی را انتخاب کرده بودند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه یادگیری مشارکتی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن نیز تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (شامل محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف میانگین) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونهای) انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بهکارگیری پادکست به عنوان ابزاری نوین در فرآیند آموزش، بر مولفههای همبستگی متقابل مثبت، مسوولیت پذیری فردی، پردازش گروهی، مهارتهای اجتماعی و تعامل در فرآیند یادگیری مشارکتی در میان دانشجویان موثر است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر پادکست بر یادگیری مشارکتی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی اسماعیل زارعی زوارکی *١ متین قاسمی سامنی ** چکیده این پژوهش ، با هدف اصلی تأثیر استفاده از پادکست به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی انجام گرفت که به طور ویژه تأثیر این ابزار بر مؤلفه های یادگیری مشارکتی شـامل ؛ همبسـتگی متقابـل مثبـت ، مسـؤولیت پـذیری فردی ، پردازش گروهی ، مهارت های اجتماعی و تعامل ، مورد توجه بود.
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که به کارگیری پادکست به عنوان ابزاری نوین در فرآیند آموزش ، بر مؤلفه های همبستگی متقابل مثبت ، مسؤولیت پذیری فردی ، پردازش گروهی ، مهـارت هـای اجتمـاعی و تعامـل در فرآینـد یادگیری مشارکتی در میان دانشجویان مؤثر است .
با توجه به مطالب ارایه شده، هدف کلی این پژوهش نیز بررسی تأثیر استفاده از پادکست بـر میـزان یادگیری مشارکتی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبـایی اسـت .
لذا، با توجه به هدف تحقیق ، فرضیه اصلی و فرضیه های ویژه این پژوهش عبارتند از: فرضیه اصلی: استفاده از پادکست به عنوان ابزاری برای یادگیری مشـارکتی ، بـر یـادگیری مشـارکتی دانشجویان تأثیر دارد.
با توجه به جدول ٢ و ٣، میانگین به دست آمده (٣/٩٧١٣) که بیشـتر از میـانگین متوسـط ٣ اسـت و سطح معناداری (٠/٠٠٠) که کمتر از سطح معناداری خطا (٠/٠٥) است ، فرضیه صفر مربوط به عدم تأثیر رد شده و با ٩٥% اطمینان نتیجه گرفته میشود که استفاده از پادکست بـر یـادگیری مشـارکتی دانشجویان تأثیر دارد.
فرضیه ویژه ٤: استفاده از پادکست به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی ، بر مهارت های اجتماعی میان دانشجویان تأثیر دارد.