چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حل مسئله اجتماعی بر عزتنفس دانش آموزان شهر یزد انجام شد. روش پژوهش، نیمه-آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پس آزمون و با گروه آزمایش، گروه کنترل (بدون مداخله)، و پلاسیبوی روان شناختی (مداخله ای جز راهبردهای حل مسئله اجتماعی) بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش-آموزان دختر پایه دوم مقطع راهنمایی شهر یزد تشکیل می دادند که در سال تحصیلی 1392-1391 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 67 نفر بود (20 نفر آزمایش، 27 نفر پلاسیبوی روان شناختی، و 20 نفر کنترل) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. در متغیر عزت نفس از هر سه گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس، گروه آزمایش در ده جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای حل مسئله اجتماعی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله آزمایشی، از هر سه گروه پسآزمون به عمل آمد. جهت سنجش عزت نفس از پـرسشنامه عـزت نفس کوپـر ـ اسمیت استفـاده شـد. نتـایج تحلیل کوواریانس یک راهه و آزمون تعقیبی بن-فرونی نشان دادند پس از مداخله، در مقایسه با گروه کنترل و پلاسیبو، میانگین تعدیل شده نمره های عزت نفس در سطح 001/ 0P< و خرده مقیاس های آن، عزت نفس کلی و عزت نفس تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش افزایش یافته است، اما پس از مداخله، میانگین تعدیل شده نمره های عزت نفس اجتماعی و عزت نفس خانوادگی دانش آموزان گروه آزمایش افزایش نیافته است. نتیجه آنکه، با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت آموزش راهبردهای حل مسئله اجتماعی موجب افزایش عزت نفس شده است. بنابراین، از این روش می-توان به منزله یکی از روش های احتمالی افزایش عزت نفس در دوران حساس بلوغ استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش راهبردهای حل مسئلة اجتماعی بر عزتنفس دانشآموزان دختر پایه دوم مقطع راهنمایی Effectiveness of Social Problem Solving Strategies Training on Self-esteem in Second Grades of Guidance Schools Female Students اعظمالسادات حسینیکافیآبادی Azam A.
کلیدواژهها: آموزش راهبردهای حل مسئلة اجتماعی؛ عزتنفس؛ دانشآموزان Keywords: social problem solving strategies training; self-esteem; students دوره نوجوانی ماهیت انتقالی منحصر به فردی دارد و مستلزم تغییراتی در شناخت خود است که بهنظر میرسد موجب تغییر در عزتنفس میشوند (کواتمن 1 و واتسن2، 2001).
پیک24، گیودن25، و پورتینگا26 (2003) و ویچروسکی27 (2000) در پژوهشهای خود نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی28 باعث افزایش عزتنفس جوانان میشود و آموزش مهارتهای - social problem solving 2- D’Zurilla3- Chang 4- Sanna5- Paterson 6- Power7- Yellowlees 8- Park9- Taylor 10- Siu11- Shek 12- McCabe13- Blankstein 14- Mills15- interpersonal problem solving skill 16- Erozkan17- adaptiive coping responses 18- spetial problematic situation19- Nezu 20- Bijstra21- Jakson 22- increased educational self-esteem 23- improving teacher-student relationship 24- Pick25- Givaudan 26- Poortinga7- Wichroski 28- life sckills training ارتباطی 1 بهمنزله بخشی از مهارتهای زندگی به نوجوانان، در آنان، باعث بهبود حل مسئله2، افزایش اعتماد به نفس3 و احساس رضایتمندی از زندگی4، و کاهش استرس5 میشود (ویلبورن6 و اسمیت7، 2005) نتایج بعضی از پژوهشها در ایران نشان دادند که آموزش گروهی حل مسئله، و مهارتهای زندگی8، میزان عزتنفس دانشآموزان در سنین مختلف را افزایش میدهد (کلانتری و همکاران، 1378؛ شـریفیدرآمـدی، 1384؛ حقیـقی، مـوسـوی، مهـرابـیزادههنـرمنـد، و بشـلیـده، 1385؛ رضـایینیـاراکی و رحیـمی، 2013؛ بهپـژوه، خـانجـانی، حیدری، و شکوهییکتا، 1386؛ و ساجدی، آتشپور، کامکار، و صمصامشریعت، 1388)."