خلاصه ماشینی:
"در غرب بحث تاریخینگری به هر چهار حوزه کشیده شده است و آنچه در جهان اسلام، پیشتر نواعتزالیان مطرح میکردند به حوزة چهارم مربوط بوده است، اما اخیرا در قرن حاضر، پارهای از نویسندگان نواعتزالی به حوزة دوم پا گذاشتهاند؛ یعنی دین را در مرحلة اخذ و ابلاغ آن، بشری میدانند؛ برای نمونه میتوان گفت کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت»، اثر دکتر سروش، در گروه چهارم از تاریخینگرها قرار میگیرد و نتیجة گفتار نویسنده در این کتاب، تاریخمندی مطلق معرفت بشری و بهتبع آن تاریخمندی و زمانمندی معرفت دینی، نسبیت مطلق معرفت دینی و سلب قداست از آن است و هم ایشان در کتاب بعدی خود ــ «بسط تجربه نبوی» ــ و مقالهها و گفتارهای پس از آن، به گروه دوم تعلق میگیرد که نتیجة آن تاریخمندی وجود و شخصیت پیامبر(ص) و بهدنبال آن تاریخمندی و زمانمندی قرآن کریم است و سرانجام، قرآن به یک متن بشری، با همة لوازم آن، تبدیل میشود."