چکیده:
برخــی بــر ایــن پندارنــد کــه اســلام دینــی اســت کــه تنهــا عهــده دار رابطــه فــرد بــا خــدا و رابطه فــرد با دیگــران اســت. بــه طــوری که مســائل سیاســی، حقوقــی، حکومتــی از دایره دین خارج اســت. دشــمنان اســلام بــا اســتفاده از حربــه جدایــی دیــن از سیاســت، ســعی می کننــد مســلمانان را از ورود بــه صحنــه سی اســت دور نگــه دارنــد. ولــی برخــلاف ایــن پنــدار رایــج، بــه اعتقــاد مســلمانان، دیــن اســلام کاملتریــن دیــن آســمانی می باشــد. بــه طــوری کــه اســلام در تمــام زمینه هــای اقتصــادی، فرهنگــی، حکومتــی، سیاســی برنامــه و قانــون دارد.
اگــر مــا بــه جامع تریــن منبــع دیــن اســلام یعنــی قــرآن رجــوع کنیــم، می بینیــم کــه قــرآن ریشــه اصلــی تفکــر سیاســی در اســلام اســت. قــرآن ضمــن طــرح و شــرح مبانــی اندیشــه های سیاســی، اعتقــاد و عمــل بــه ایــن مبانــی و اندیشــه ها را جزئــی از قلمــرو ایمــان و گوشــه ای از حیــات یــک مســلمان می شــمارد.
در ایــن تحقیــق ســعی شــده پایه هــا و مبانــی سیاســت در قــرآن بررســی شــود. تــا بــه وضــوح، همبســتگی دیــن اســلام و سیاســت مشــخص شــود.
خلاصه ماشینی:
تفکر سياسي در قرآن 181 شمارٔە ٩٠-٨٩ شـعور و اراده فـردي انسـان موجـب مي شـود جامعـه انسـاني ماننـد جوامـع حيوانـي از نظمـي غريـزي و بـدون انگيـزه عقلانـي بـه وجـود نيامـده باشـد، بلکـه براسـاس انگيـزه عقلانـي شـکل بگيــرد و نيازمنــد پشــتوانه اي بــه عنــوان ضامــن بقــا باشــد کــه ايــن پشــتوانه ، همــان قــدرت سياســي اســت .
تفکر سياسي در قرآن 185 شمارٔە ٩٠-٨٩ همچنيــن مــلاک اتحــاد و اجتمــاع مســلمانان ،عقيده اســت ، چنــان کــه در قــرآن کريــم مي خوانيم : >نمـا المؤمنـون إخوة همچنيــن خداونــد در آيــات ديگــري ، اتحــاد و اجتمــاع مؤمنــان را، وحــدت عقيدتــي معرفــي ميکنــد و مي فرمايد: >واعتصمــوا بحبــل الله جميعــا ولا تفرقــوا واذکــروا نعمــة الله عليکــم إذ کنتـم أعـداء فألـف بيـن قلوبکـم فأصبحتـم بنعمتـه إخوانـا خـدا چنـگ زنيـد و پراکنـده نشـويد و نعمـت خـدا را يـاد کنيـد آن گاه کـه دشـمنان ]يکديگـر[ بوديـد پـس ميـان دل هـاي شـما الفـت برقـرار سـاخت تـا بـه لطـف او بـا هـم بـرادر شـديد«.
. سال بيست و سوم 194 قرآن از نگاه ديگر قرآن و اصطلاحات مرتبط با قدرت و سيطرٔە سياسي آيــات متعــددي در قــرآن کريــم بــه مقولــۀ ســيطره و تســلط سياســي بــر جوامــع اختصــاص يافته انـد و در ايـن ميـان نکتـۀ قابـل توجـه آن اسـت کـه در ايـن دسـته از آيـات تعابيـر متفاوتـي بـراي بيـان مفهـوم حاکميـت و تسـلط بـه کار گرفتـه شـده کـه در ذيـل بـه برخـي از آن هـا اشـاره مي شـود: ١.