چکیده:
ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﻮﺛﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﻣﻄﻠﻮب اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ زﻣﯿﻨﻪ را ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺑﺤﺮان ﻫﻮﯾﺖ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻘﺶ ﻫﻤﺴﺎﻻن، رﺳﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ. روش اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻫﻤﮥ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﺪارس ﺗﻬﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎرﺷﺎن 94000 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 382 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺑﺮرﺳﯽ دو روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای و ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮد آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮده ﮐﻪ از اﻋﺘﺒﺎر ﺻﻮری و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت از دو آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ )ﻣﺪرﺳﻪ، ﻫﻤﺴﺎﻻن و رﺳﺎﻧﻪ( و ﻫﻮﯾﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد (0,000 =sig ). در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﻗﻮی ﺗﺮﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﻋﺎﻣﻞ ﻫﻤﺴﺎﻻن و ﻫﻮﯾﺖ وﺟﻮد دارد (0,501 r=). از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ 0,412 در ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻌﺪی ﻗﺮار دارد و رﺳﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ 0,332 ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮﯾﻦ راﺑﻄﻪ را ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺪرﺳﻪ، ﻫﻤﺴﺎﻻن و رﺳﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﻮﯾﺖ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﺑﻪ ازای ﯾﮏ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪرﺳﻪ، ﻫﻤﺴﺎﻻن و رﺳﺎﻧﻪ، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 0,321 ،0,211 و 0,2 اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﻮﯾﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن رخ ﻣﯽ دﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق به کمک آزمون کولموگرف اسمیرنف متغیر هویت مدرسه همسالان رسانه Z 1,155 0,486 0,862 1,188 سطح معناداری 0,128 0,862 0,348 0,053 بررسی فرضیات تحقیق به منظور بررسی رابطه میان عوامل اجتماعی و هویت از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
بررسی رابطه خطی میان عوامل اجتماعی و هویت متغیر ملاک متغیر پیش بین (عوامل اجتماعی) ضریب همبستگی پیرسون تعداد (N) سطح معناداری (P) مدرسه 0/412 458 0/000 هویت همسالان 0/501 458 0/000 رسانه 0/332 458 0/000 علاوه بر تحلیل همبستگی، به منظور تعیین دقیق تر رابطه و همچنین تشخیص سهم هریک از متغیرهای پیش بین در تبیین متغیر ملاک از تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است .
بر این اساس میتوان گفت که فرضیات تحقیق مبنی بر وجود رابطه میان دو متغیر عملکرد مدرسه ، همسالان و رسانه با هویت نوجوانان مورد تایید است .
بنابراین نقش این رسانه در زمینه انتقال مفاهیم و آموزه های ملی به نوجوانان بیش از پیش آشکار میشود و طبق نظریه کاشت تماس فزاینده با تلویزیون بر مفهوم سازی مخاطبان از واقعیت اجتماعی تأثیر میگذارد و این عمل به گونه ای است که متناوب ترین ، متداول ترین و پایدارترین الگوهای تصویری و ایدئولوژی را که تلویزیون ارائه میکند، بازتاب میدهد.
از این رو میتوان گفت مدرسه نیز به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی قدرتمند، نقشی موثر در شکل گیری هویت اجتماعی نوجوانان دارد و با انجام برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی و تدوین محتوای مطلوب درسی میتواند زمینه را برای اجتماعی شدن و شکل گیری هویت اجتماعی مطلوب فراهم سازد( واین و وایت ،١٩٩٧)."