Skip to main content
فهرست مقالات

پرورش اخلاقی دانش آموزان در یازده قدم

نویسنده:

(10 صفحه - از 17 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه، دانش‌آموزان، پرورش اخلاقی دانش‌آموزان، معلمان، ارزشهای اخلاقی، پرورش اخلاقی دانش، رفتار، تعلیم و تربیت اخلاقی، کودکان، ارزشهای اخلاقی در مدرسه

خلاصه ماشینی:

"پرورش اخلاقی دانش‌آموزان در یازده قدم (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر زهرا بازرگان تحقق ارزشهای اخلاقی در مدرسه در صورتی میسر است که معلمان و کارکنان مدرسه به این ارزشها معتقد بوده،مهارتهای لازم را برای تبدیل آنها به هدفهای رفتاری کسب کرده باشند. بسیاری از مدیران و معلمان از این شکایت دارند که به رغم اندرزهای اخلاقی که در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانیده شده است و سخنانی که در خلال برنامه‌های صبحگاهی یا سایر مراسم مدرسه برای آنان ایراد می‌شود و وجود اشعار و جملات زیبایی که با خط خوش بر در و دیوار مدرسه برای جلب توجه شاگردان نوشته می‌شود،رفتارهای مانند تقلب،دروغگویی،بی‌اعتنایی به مقررات و خشونت و پرخاشگری در بسیاری از مدارس مشاهده می‌شود. به طور مثال بعضی از مدارس با توجه به آثار منفی رقابت و سیاست هرکس برای خودش، کوشش می‌نمایند در خلال برنامه‌های رسمی و غیر رسمی،همکاری بین دانش‌آموزان و انجام کارهای گروهی را تشویق کنند و با توجه به نیاز جامعه به همبستگی افراد،برنامه‌های مدرسه را در جهت تقویت حس مسؤولیت فردی و اجتماعی در دانش‌آموزان ترتیب می‌دهند. به طور مثال اگر قرار است تا تسامح و سعۀ صدر در مدرسه تقویت شود،در درجۀ اول بزرگسالان مدرسه باید فنون و روشهای سازندۀ (به تصویر صفحه مراجعه شود) برخورد با دیگری را بیاموزند و آگاه گردند که چگونه انسان می‌تواند در شرایط پر مسأله با دیگری،بدون احساس ترس یا خشونت یا پرده پوشی،نیازها و انتظارات خود را بیان کند و متقابلا نسبت به نیازها و انتظارات دیگری هم حساس باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.