چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر افزایش مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم متوسطه اول شهر خرمآباد انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر خرمآباد به روش تصادفی انتخاب و به گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) واگذار شدند. شرکتکنندههای گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی مهارتهای تحصیلی را به مدت دو ماه دریافت کردند، و به پرسشنامه مهارتهای تحصیلی کانگاس و چکلیست نمرات پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و از طریق نرمافزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مؤثر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر ارتقای مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر تأثیر فراوانی دارد.
This study investigated the effect of teaching academic group counseling on improving the academic and achievement skills of female junior high school students in Khorramabad city. This research was a quasi-experimental of type a design pre-test posttest with control group. 30 female high school student in Khorramabad city, select randomly and were assigned to experimental (n=15) and control groups (n=15). The participants of experimental group received eight sessions academic skills teaching during two months, and responded to Cangas Academic Skills Inventory and Achievement Scores Checklist. The data were analyzed using Covariance statistical method and by SPSS-21 software. The results showed that group academic group counseling effective on improving the academic and academic achievement skills of female high school students. Therefore, can be concluded that group academic counseling teaching has great effect on improving academic achievement and academic skills of female high school students.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مؤثر است.
پیشرفت تحصیلی، انتخاب رشته تحصیلی academic achievement evaluation Rojers در پایان این دوره بر اساس نظام جدید 6-3-3، دوره نوجوانی و مسائل بلوغ، بحران هویت و دهها مسئله پیش روی دانشآموزان متوسطه اول بهویژه دختران از جمله مشکلات و مسائلی است که جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر را به خود مشغول ساخته است.
Hall & Lindzi Dougall Freud Forsight Slavson با توجه به عوامل متعدد مؤثر در زمینهی پیشرفت تحصیلی و موانعی که در طول رشد بسیاری دانشآموزان به وجود میآید، این پژوهش با هدف تأثیر مشاوره تحصیلی گروهی بر افزایش مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد انجام گردید.
پژوهش حاضر به دنبال بررسی این بود که آیا مشاوره تحصیلی به شیوه گروهی باعث افزایش مهارتها و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه میشود؟ روش جامعه، نمونه و روش نمونهگیری این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود.
یافته دیگر نشان داد که مشاوره تحصیلی گروهی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول مؤثر است.
از یافتههای دیگر این پژوهش این بود که هر چه آموزش مهارتهای تحصیلی در قالب مشاوره گروهی به خوبی صورت گیرد، میتوان انتظار داشت دانشآموزان در فرآیند یادگیری از پیشرفت درسی قابل توجهی برخوردار باشند.