چکیده:
شناخت چالشهای موجود دانشآموزان دوره دبیرستان به دلایل واقع شدن در مرحله حساس رشد شخصیت و ضرورت پاسخگویی به انتظارات این مرحله، دارای اهمیت ویژهای است زیرا هرگونه مداخله مشاورهای نیازمند شناخت این چالشهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب معلمان، مشاوران و مدیران مدارس از مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع دبیرستان بود. این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه معلمان، مشاوران و مدیران دوره دبیرستان شهرهای تبریز، رشت، تهران، کرمانشاه، خرمآباد، اصفهان و اردبیل بود. 48 نفر از پرسنل مدارس مختلف شهرهای فوقالذکر به روش نمونهگیری داوطلبانه برگزیده شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختار یافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که چالشهای ارتباطی، چالشهای انضباطی، کاهش انگیزه پیشرفت، عدم مهارت در حل مسأله، سردرگمی هویت و چالشهای عاطفی- هیجانی مهمترین چالشهای هیجانی- اجتماعی و تحصیلی هستند. بنابر این، شناسایی مشکلات اصلی این دوره موجب خواهد شد تا برنامهها و مداخلههای کاربردی بیشتری در آینده مد نظر قرار گیرند.
Recognizing available challenges in the high school students has the particular significance, due to being located in a sensitive stage personality development and the need to meet the expectations of the stage. Any consulting intervention requires understanding this challenges. The purpose of current research was investigate the experiences of teachers, administrators and school counselors of high school students of behavioral social-emotional problems. This study is a qualitative of type phenomenological research. The research population consisted of all teachers, administrators and counselors of high schools of seven cities including Tabriz, Rasht, Tehran, Kermanshah, Isfahan, Khoramabad, and Ardebil. 48 participant of teachers, administrator, and counselors of above cities were selected by the voluntary sampling method. Data were analyzed by using semi-structured interviews and coding method and extraction the main and sub-themes. The findings showed that communication challenges, discipline challenges, reduce of achievement motivation, lack of skill in problem solving, identity confusion and emotional affective challenges are the most important social-emotional, and academic challenges. Identify the main problems of this course will cause be considered more practical programs and interventions in future.
خلاصه ماشینی:
مطالعه پدیدارشناختی مشکلات رفتاری در دانشآموزان دبیرستانی: چالشهای هیجانی- اجتماعی و تحصیلی 1 Phenomenological study of behavioral problems in high school students: Social-emotional and academic challenges اسکندر فتحیآذر 2 Eskandar Fathiazar فرشته گلپرور 3 Fereshteh Golparvar1 میرمحمود میرنسب 4 Mirmahmood Mirnasab شهرام واحدی 5 Shahram Vahedi چکیده شناخت چالشهای موجود دانشآموزان دوره دبیرستان به دلایل واقع شدن در مرحله حساس رشد شخصیت و ضرورت پاسخگویی به انتظارات این مرحله، دارای اهمیت ویژهای است زیرا هرگونه مداخله مشاورهای نیازمند شناخت این چالشهاست.
پیامدهای عدم توجه به این مشکلات در سالهای اخیر، همه عاملان نظامهای تربیتی خانه و مدرسه را در معرض بحرانها و خلاءهای قابل توجهی قرار social-emotional challenges and academic داده است، بطوریکه خانوادهها و کادر آموزشی و پرورشی مدارس با اذعان به ناکافی بودن مهارتها و تواناییهای خود، به این بحرانها اشاره دارند، (فاضل و استیفن و فورد، 2014؛ بیرامی، گلپرور و میرنسب، 1394؛ نظری، 1394؛ ریچی و هیمل، 2015).
پیشینهی پژوهش نشان میدهد که اغلب پژوهشهای مرتبط، یا به بررسی رابطه میان اختلالهای رفتاری دانشآموزان با متغیرهای مختلف پرداختهاند (جلیلیان، رخشانی، احمدپناه، زینت مطلق، معینی، مقیم بیگی و امدادی، 1391؛ غباری بناب، پرند، خانزاده، فیروز جاه، موللی و نعمتی، 1388) و یا در بیشتر موارد به بررسی میزان شیوع و فراوانی انواع اختلالهای رفتاری را بر اساس طبقهبندیهای موجود از اختلالهای رفتاری و هیجانی پرداختهاند (فرخی و مرادی، 1393؛ قاسمی، فروزان، رجبی و بیگلریان، 1393؛ حبیبی، مرادی، پورآوری و صالحی، 1394) و به این ترتیب تلاش برای شناخت مسائل و چالشهای موجود دانشآموزان با توجه به تجارب مختلف آنها در خانه و مدرسه مورد غفلت واقع شده است.
در پژوهش حاضر نیز معلمان، مشاوران و مدیران مدارس بر اساس تجارب خود برای اظهار نظر درباره حل این چالش، تأکید داشتند که مهارتهای ویژهای باید از سوی متخصصان حوزه روانشناسی به دانشآموزان و خانوادهها آموزش داده شود.